فروش 127هزار تن ورق در بورس کالا

گروه بورس کالا- پس از آنکه فولادمبارکه سال گذشته را درپی کاهش شدید قیمت ورق با بی‌میلی خریداران و فروش نرفتن بخش قابل توجهی از کالاهایش سپری کرد، دیروز بیش از ۱۲۷هزارو۸۷۰ تن ورق در بورس فروخته شد که به عقیده بسیاری از فعالان بازار، شروع خوبی برای این کالا در بورس محسوب می‌شود. طی روزهای اخیر برخی فعالان بازار ورق نسبت به پایین بودن حجم موجودی انبارها اظهاراتی را مطرح کرده و بر این اساس معتقد بودند احتمال استقبال از کالاهای مبارکه در بورس وجود دارد. علاوه بر این، ورق‌های نورد و لوله اهواز نیز روز گذشته در بورس فروش رفت که قیمت ورق گرم ۴۹/۱۲ تا ۸ آن رشد کرده و نرخ مابقی ورق‌های این شرکت با کاهش مواجه شد. دیروز قیمت کالاهای فولادمبارکه درپی ثبت سفارش خرید از سوی خریداران ثابت ماند و نسبت به آخرین قیمت‌های سال قبل تغییری نکرد. دیروز ورق سرد B مبارکه با نرخ ۶۱۲۰ریال، ۴۲ هزار و ۶۷۰ تن معامله شد. از این کالا ۴۳ هزار تن عرضه شده بود. ورق قلع‌اندود مبارکه با قیمت ۹۰۸۰ ریال، ۳۵۰ تن معامله شد که از این کالا ۵۵۰ تن عرضه شده بود.

ورق گالوانیزه G مبارکه با نرخ ۷۶۴۰ریال، ۱۰۸۰تن معامله شد که از این کالا ۳۲۸۰ تن عرضه شده بود. ورق گرم B مبارکه دیروز ۴۷۴۷۰ تن مبادله شد که قیمت آن ۴۵۱۰ریال بود. ورق گرم C این شرکت نیز با همین نرخ ۵۰۰ تن مبادله شد.

نوسان نرخ ورق نورد و لوله اهواز

دیروز در حالی که قیمت محصولات فولاد مبارکه ثابت بود، نرخ ورق‌های نورد و لوله اهواز با نوسان روبه‌رو بود. در این روز ورق گرم ۴۹/۱۲ تا ۸ اهواز با نرخ ۴۳۰۱ریال معامله شد. از این کالا ۲۴۰۰ تن مبادله شد. این کالا که در ابتدا ۴۲۵۰ریال عرضه شده بود، بعد از رقابت به ۴۳۴۰ریال رسید. این کالا ۲درصد رشد داشت. ورق گرم ۲۰۴۹ تا ۲ این شرکت اگرچه در رقابت فروش رفت اما در مقایسه با آخرین نرخ فروش رفته کاهش داشت. بالاترین نرخ ثبت شده برای این کالا ۴۴۷۵ریال بود. ورق گرم ۹۹/۳ تا ۵/۲ این شرکت ۱۰۰۰ تن با نرخ ۴۱۵۰ریال فروش رفت. ورق گرم ۷۰۹۹ تا ۴ نیز ۴۱۵۰ریال، ۱۰۰۰ تن معامله شد. یکی از فعالان بازار رقابتی شدن دو کالای نورد و لوله اهواز را به علت کمبود آنها در بازار به خصوص سایز ۲ ذکر کرد. به گفته وی، علاوه‌بر این ورق گرم ۴۹/۱۲ تا ۸ نیز با توجه به اینکه امکان استفاده در ساختمان‌سازی دارد و از آنجا که نرخ پایینی برای آن پیشنهاد شده بود، با استقبال بازار روبه‌رو شد. دیروز اغلب فعالان بازار معتقد بودند با توجه به اینکه بازار آزاد هنوز فعالیت خود را به طور کامل از سر نگرفته است، فروش ورق در بورس روز خوبی را داشته است. به گفته یکی از تجار، در حال حاضر نقدینگی بازار در شرایط خوبی قرار دارد. وی علاوه‌بر این، پایین بودن موجودی انبارها را نیز یکی دیگر از دلایل تقاضای بازار ذکر کرد. به گفته وی، با توجه به اینکه اعتمادی به قیمت‌ها و ثبات نرخ‌ها وجود ندارد و بازار هنوز به جمع‌بندی مشخصی درخصوص حرکت بازارهای جهانی نرسیده،‌ از این رو تجار معمولا سعی می‌کنند به اندازه فروش روزانه خرید کنند. به گفته وی، دیروز هم تجار به همین دلایل ورق خریدند و با این انگیزه که موجودی انبارهای خود را بازگردانند، اقدام به خرید کردند. با توجه به این امر اگرچه به نظر می‌رسد، بازار ورق سال جدید را با امیدواری شروع کرده اما فرآیند قیمت بیلت در بازارهای جهانی و موجودی کالاهای وارداتی در هفته‌های آینده، وضعیت کلی بازار را مشخص خواهد کرد و این مساله مشخص نیست که آیا قیمت‌ها در ۲ هفته آینده با افزایش یا تثبیت روبه‌رو خواهد شد.