قیمت بیلت در هفته مورد بررسی همانند هفته قبل در اغلب بازارهای عمده جهانی با افزایش همراه بوده است. اما به موازات افزایش قیمت، حجم داد و ستد کاهش داشته است و به همین دلیل تداوم روند صعودی قیمت بیلت دارای ابهام است.

به گزارش متال‌بولتن، با توجه به افزایش سفارش‌های خرید میلگرد تعدادی از کشورها از ترکیه، تقاضای فولادسازان ترکیه برای آهن قراضه افزایش یافته و موجب رشد قیمت آن شده است. با افزایش قیمت آهن قراضه، قیمت بیلت نیز از روند صعودی برخوردار شده است. در بازار داخلی ترکیه شرکت Kardemir قیمت بیلت خود را به سطح 728 لیر ترکیه/تن با احتساب vat افزایش داد. در بخش صادرات نیز گزارش می‌شود که اغلب تولیدکنندگان بیلت ترکیه به دلیل افزایش قیمت قراضه، قیمت بیلت صادراتی خود را افزایش داده‌اند. آخرین قیمت بیلت صادراتی ترکیه، 370-360 دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل در حدود 20 دلار/تن، رشد نشان می‌دهد و حتی برخی از تولیدکنندگان بیلت، قیمت بالاتر از 370 دلار/تن، فوب را پیشنهاد می‌کنند.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت تولیدکنندگان در کشورهای CIS نیز با افزایش مواجه گردید و از ۳۲۰-۳۰۰ دلار/تن، فوب در هفته قبل به ۳۴۰-۳۳۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید.
در حال حاضر، عرضه‌کنندگان بیلت در کشورهای CIS، قیمت پیشنهادی خود برای فروش بیلت به ایران را به سطح 370-360 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی ایران افزایش داده‌اند و شایعاتی هم در بازار مبنی بر افزایش بیشتر قیمت شنیده می‌شود. لازم به ذکر است حجم پایین معاملات فعلی، حمایت از سطح قیمت جاری را نشان نمی‌دهد.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج‌فارس، ۳۶۰-۳۵۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادرخلیج فارس اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن افزایش داشته است.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به چین،380-360 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر چین اعلام شده است.
آخرین قیمت بیلت صادراتی ژاپن، ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل، ۱۰ تا ۲۰ دلار/تن افزایش نشان می‌دهد.
آخرین قیمت بیلت کشورهای CIS به مقصد کشور ایتالیا، 365 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر ایتالیا گزارش شده است و گزارش‌هایی از عقد قرارداد خرید پس از مدت‌ها در بازار منتشر شده است. اقدام به واردات بیلت توسط ایتالیا ناشی از افزایش تقاضای خرید میلگرد توسط کشورهای الجزایر و لیبی ذکر شده است.
تولیدکنندگان کشورهای CIS در حال افزایش قیمت پیشنهادی خود برای صادرات اسلب به کشورهای مختلف از جمله چین هستند. آخرین قیمت پیشنهادی این کشورها برای صادرات اسلب به چین ۳۶۰-۳۵۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است. لکن قیمت پیشنهادی جدید تاکنون مورد استقبال چینی‌ها قرار نگرفته است و خریداران چینی قیمت مورد نظر خود را ۳۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام می‌کنند.
گسترش موج رشد قیمت میلگرد در بازارهای جهانی
گزارش‌ها از بازارهای جهانی حاکی از شروع روند صعودی قیمت صادراتی میلگرد در برخی از بازارهای جهانی از جمله ترکیه است. به دلیل تداوم افزایش قیمت بیلت و آهن قراضه و نیز تحرک تقاضا برای میلگرد در برخی از کشورها از جمله امارات، مصر، عراق و... به نظر می‌رسد که احتمال افزایش قیمت محصولات نهایی طویل تقویت شده است.
در بازار داخلی ترکیه و به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه و بیلت و نیز افزایش فعالیت‌های خرید میلگرد در خاورمیانه و شمال آفریقا، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی، افزایش یافت. شرکت Kardemir، قیمت میلگرد 22-12 میلیمتر را 440 دلار/تن اعلام نمود که در مقایسه با قیمت هفته قبل در حدود 13 دلار/تن افزایش نشان می‌دهد. لکن با افزایش قیمت، حجم معاملات با کاهش مواجه شده است. در بخش صادرات نیز آخرین قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه، 450-440 دلار/تن، فوب اعلام شده است. در حالی‌که قیمت صادراتی هفته قبل، 430-420 دلار/تن، فوب بوده است که حاکی از افزایش قابل توجه قیمت نسبت به هفته قبل است.
در اروپا برخلاف افزایش فعالیت در بازار میلگرد خاورمیانه و ترکیه، هنوز تغییر خاصی در بازار این مناطق مشاهده نشده است. لکن پیش‌بینی می‌شود که قیمت میلگرد در این مناطق نیز با افزایش همراه شود. در ایتالیا، تولیدکنندگان میلگرد قیمت‌های پیشنهادی خود را برای بازار داخل و صادرات افزایش داده اند. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی ایتالیا، ۳۴۰-۳۳۰ یورو/تن، تحویل درب کارخانه و قیمت صادراتی این کشور،۳۳۰ یورو/تن اعلام گردیده است و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید و نیز افزایش قیمت میلگرد صادراتی ترکیه، احتمال افزایش بیشتر قیمت میلگرد ایتالیا در هفته های آتی دور از انتظار نیست.
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در ابتدای هفته مورد بررسی با رشد مواجه شد، لکن با کاهش حجم سفارشات، رشد قیمت‌ها در ادامه هفته متوقف شد و به‌رغم انتشار اخبار مربوط به کاهش موجودی‌ها و افزایش قیمت بیلت، بازار شرایط با ثباتی به‌خود گرفت. قیمت میلگرد در مناطق مختلف چین از 3300 یوآن/تن تا 3480 یوآن/تن متغیر می‌باشد. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز در هفته مورد بررسی کاهش یافت و با کاهش به وجود آمده، فاصله قیمت‌‌های پیشنهادی این کشور در مقایسه با سایر کشورها کمتر گردید، اما هنوز این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت پیشنهادی سایر کشورها بالا است. آخرین قیمت پیشنهادی میلگرد چینی‌ها برای صادرات، 490-480 دلار/تن، فوب است.
قیمت میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل تغییری نیافت. آخرین قیمت معاملاتی میلگرد کشورهای CISا، ۳۸۰-۳۷۰ دلار/تن، فوب است. لکن با توجه به شرایط فعلی بازار و تحولات به وجود آمده، امکان افزایش قیمت میلگرد صادراتی این کشور وجود دارد. قیمت میلگرد وارداتی منطقه خاورمیانه نیز در هفته مورد بررسی افزایش یافت. صادرکنندگان میلگرد ترکیه، قیمت خود را از ۴۳۰-۴۲۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس در هفته قبل به ۴۵۰-۴۴۰ دلار/تن، سی اف آر در هفته مورد بررسی افزایش دادند و علائمی از بهبود تقاضا در برخی از کشورهای منطقه از قبیل امارات، عراق و... مشاهده می‌شود و برخی از این کشورها در حال مذاکره برای واردات میلگرد از ترکیه در تناژ بالا می‌باشند و به همین دلیل احتمال تداوم افزایش قیمت مورد انتظار می‌باشد. آخرین قیمت میلگرد در بازار امارات متحده عربی، ۱۸۰۰-۱۷۸۰ درهم/تن (۴۹۰-۴۸۵ دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت ۳ تا ۴ ماهه است و قیمت میلگرد چینی با روش پرداخت نقدی، ۱۵۶۰ درهم/تن گزارش شده است. لذا با توجه به تحولات اخیر در بازار میلگرد امارات و احتمال افزایش واردات، اما هنوز قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور تغییر محسوسی نداشته است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا