آغاز معاملات فولاد در بورس با رشد قیمت‌ها

عکس: نگار متین نیا

گروه بورس کالا- اولین روز از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا طی سال ۸۸ با رشد قیمت میلگرد و تیرآهن همراه شد که علت عمده آن بالاتر بودن حجم تقاضا در مقایسه با میزان عرضه بود. بر اساس این گزارش با توجه به اینکه از زمان پایان تعطیلات رسمی نوروز، عمده معامله‌گران و تجار بازار آهن فعالیت را از سر نگرفته بودند، وضعیت قیمت‌ها در بازار و چگونگی حرکت قیمت‌ها در بازار مشخص نبود و اغلب فعالان بازار در انتظار آغاز معاملات بورس و کشف قیمت‌ها در آن بودند که بالاخره دیروز با عرضه محصولات ذوب‌آهن و میلگرد آذربایجان در رینگ فلزی معاملات بازار آهن از سر گرفته شد.

به گفته برخی فعالان بازار، دیروز همزمان با معاملات بورس شایعاتی نیز در بازار مبنی بر افزایش تعرفه واردات مطرح شده که باعث شد معاملات آهن با سرعت بیشتری در بازار غیررسمی پیگیری شود.

این شایعه تا حدی گسترده شده بود که حتی برخی معتقد بودند عامل افزایش نرخ تیرآهن و میلگردهای ذوب‌آهن در بورس نیز بازتابی از آن بوده است.

این مساله حتی در بازار ورق هم تاثیرگذار بود تا جایی که به گفته یکی از تجار، برخی فروشندگان ورق از فروش کالا خودداری کرده‌اند. به عقیده وی، این افراد با این تحلیل که با افزایش تعرفه، قیمت‌ها در بازار داخل رشد خواهد یافت فعلا از فروش محموله در بازار خودداری می‌کنند.

البته علاوه بر این موضوع کمبود محموله‌های ورق مبارکه در بازار نیز عامل بالاتر بودن حجم تقاضا نسبت به عرضه عنوان شد. دیروز ورق گرم ۸، ۱۰ و ۱۲ در بازار با نرخ ۴۸۵ تا ۴۹۰ تومان پیشنهاد می‌شد. سایز ۱۵ نیز به دلیل کمبود در بازار با قیمت ۵۵۰ تومان پیشنهاد شد. اما به نظر می‌رسد بازار ورق در انتظار عرضه محصولات مبارکه در بورس است. به گفته یکی از تجار ورق، با عرضه محصولات مبارکه و توزیع کالا در بازار احتمال اینکه شرایط عرضه و تقاضا در بازار تغییر کند زیاد است.

تقاضای ۱۴۹هزار تنی برای تیرآهن

دیروز تقاضای تیرآهن بالا بود به طوری که تیرآهن طول کوتاه ۱۴ تا ۱۸ ذوب‌آهن بیش از ۱۴۹هزار تن تقاضا داشت. این کالا که ۵۲۵۰ ریال پیشنهاد شده بود به دنبال رقابت خریداران ۵۵۰۷ ریال معامله شد.کل کالای فروش رفته از این سبد ۹۳۳۰ تن بود.

تقاضای سبد تیرآهن ۲۰ تا ۲۷ نیز ۶۸هزار و ۶۴۰ تن بود که باعث شد نرخ آن به۷۳۰۰ ریال رشد کند. از این کالا دیروز در بورس کالا ۲۱هزار و ۱۲۰ تن معامله شد.

سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۰ و ۲۲ نیز با نرخ ۶۲۰۰ریال مجموعا ۲هزار و ۴۰ تن مبادله شد.

سبد میلگرد ۸- A۳ و A۲ ذوب آهن با نرخ ۵۳۷۲ریال معامله شد. عرضه کننده در ابتدا نرخ آن را ۵۳۵۰ریال پیشنهاد داده بود. کل تقاضا برای این کالا ۴۵۰۰تن بود.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴- A۳ فولاد آذربایجان دیروز با نرخ ۵۱۰۰ریال در بورس معامله شد که در مقایسه با آخرین نرخ ثبت شده برای این کالا ۲درصد رشد داشت. از این کالا ۸۰۰ تن در بورس مبادله شد.

این کالا دیروز در بازار آزاد در حدود ۵۱۸۰ریال عرضه می‌شد.

رشد قیمت‌ها منطقی نیست

با توجه به این که تیرآهن در معاملات بورس رشد محسوسی داشت و از آنجا که کالاهایی که دیروز در بورس فروش رفت جزو تیرآهن‌های سنگین بود برخی فعالان معتقدند رشد نرخ آن ناشی از جو روانی ناشی از شایعات تعرفه بوده است؛ چرا که به گفته آنها، این کالاها اغلب مشتری‌های محدود و خاصی دارند و عمده بازار نسبت به این کالاها توجه زیادی ندارند.

به گفته یکی از فعالان بازار، رشد نرخ تیرآهن طول کوتاه ۱۴ تا ۱۸ و این حجم از تقاضا در شرایطی که هنوز بازار آهن به طور کامل فعالیت خود را آغاز نکرده بود، تنها نشان‌دهنده تاثیر بحث‌هایی است که در مورد تعرفه در بازار وجود دارد.

به عقیده وی، تداوم کاهش قیمت بیلت در بازارهای جهانی طی ایام نوروز باعث شده تا بازار معاملات سال جدید را با سردرگمی آغاز کند، اما دیروز با شدت گرفتن شایعات، تقاضا در بازار تقویت شد.در حال حاضر گفته می‌شود شمش وارداتی روسیه و اوکراین در بنادر با نرخ ۳۶۰ تا ۳۷۰دلار در بنادر عرضه می‌شود.

به گفته یکی از تجار، شمش ۱۲۵ روسیه با نرخ ۳۷۰ تا ۳۹۰دلار و شمش ۱۵۰ آن نیز با نرخ ۳۸۰ پیشنهاد می‌شود.