آینده مبهم بازار فولاد چین در سال گاو

کمال‌الدین غفوری - زمانی که بازار فولاد چین با وجود وضعیت بحرانی اقتصاد جهانی به نظر می‌رسید عملکرد خوبی دارد، ناگهان با چشم‌انداز غم‌انگیزی مواجه شد.

قیمت‌ها سقوط کردند، کاهش تولید بعد از بهبود بازار در ابتدای سال، دوباره روند معکوسی به خود گرفت و بازار واردات سنگ‌آهن دوباره کاهش یافت و بدگمانانه به سکون رسید. یک تاجر عمده سنگ‌آهن در این‌باره اظهار داشت که این روند همانند اکتبر سال ۲۰۰۸ است. تا وقتی که وضعیت اینچنین مبهم باشد، مردم در حال حاضر تمایلی به خرید نخواهند داشت. قیمت‌های سنگ‌آهن تا ۶۷ الی ۶۸ دلار در هر تن cfr چین سقوط کرد و اکثر مردم انتظار دارند که قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد، به طوری که بازار فولاد چین در تمامی بخش‌های خود با کاهش شدید تقاضا مواجه گردیده است.

تنها دلخوشی بزرگ در این زمینه امیدواری به برنامه‌های کمک‌های اقتصادی کلان پکن و تعهد دولت برای استمرار رشد ۸درصدی GDP در سال جاری می‌باشد. این برنامه ممکن است تا اواخر امسال تاثیر چندانی نداشته باشد.

دست‌اندرکاران بازار امیدوارند تقاضا برای فولاد به ویژه برای محصولات طویل، در اوایل سه ماهه دوم بهبود یافته و اجرای طرح سرمایه‌گذاری ۴ تریلیون یوآنی (۵۸۵ میلیارد دلار) دولت بتواند تاثیرات خود را بگذارد.

یک تاجر فولاد در Niangbo می‌گوید : بسیاری از پروژه‌های زیربنایی که در گذشته به حالت تعلیق درآمده بودند برای تضمین پیشرفت اقتصادی توسط دولت‌های محلی تصویب گردیدند. وی افزود: ما امیدوار هستیم که در سه ماه آینده بعد از اقدامات مقدماتی به عمل آمده برای این پروژه‌ها، مصرف‌کنندگان نهایی فعالانه محصولات فولادی را خریداری کنند.

بنابر گزارشات آماری از انجمن آهن و فولاد کشور چین (Cisa)، سرمایه‌گذاری‌هایی که به فولاد ساختمانی نیاز دارند بالغ بر تقریبا ۹۰‌درصد از هزینه طرح‌های سرمایه‌گذاری دولت پکن را به خود اختصاص خواهد داد.

اما در حال حاضر یک علامت سوال بزرگ وجود دارد و آن این است که آیا افزایش تقاضای پروژه‌های زیربنایی، برای بالا رفتن تقاضای فولاد و تقویت قیمت‌ها کافی می‌باشد؟

یک مقام رسمی از گروه Shagang، بزرگترین فولادساز خصوصی و تولیدکننده محصولات طویل در کشور چین اظهار داشت که افزایش سفارشات در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های دولتی روی پروژه‌های زیربنایی در نهایت فقط موجب جبران کاهش تقاضا در بخش مسکن خواهد شد. من می‌گویم که میلگرد ساختمانی به جای بهبود تقاضا، آن را نسبتا با ثبات‌تر خواهد کرد.

برخی از تجار میلگرد ساختمانی اظهار داشتند که سفارشات در بخش مستغلات، از سال گذشته از یک سوم تا نصف، با کاهش مواجه گردیده‌اند.

حتی برای بازار محصولات تخت ممکن است مدت زمان بیشتری به طول انجامد تا مجددا با افزایش تقاضا مواجه گردد و دست‌اندرکاران بازار می‌گویند که آنها انتظار دارند قیمت‌ها در نیمه دوم یا حتی دیر تر یعنی در سه ماهه چهارم، جان تازه‌ای بگیرد.

در ماه فوریه، حجم فروش اتومبیل در کشور چین با یک افت ۹/۶‌درصدی در یک سال مواجه شد ولی نسبت به ماه قبل خود تا ۱/۳۳‌درصد جهش پیدا کرده است و حجم تولید خودرو تا ۲۴‌درصد نسبت به سال قبل خود به ۵۹۵۹۲۵ دستگاه افزایش یافته است. این اتفاق بعد از یک سقوط ۲۰‌درصدی در تولید خودرو و یک کاهش ۳/۱۴‌درصدی در فروش، نسبت به ژانویه سال گذشته حاصل شد.

یک تحلیلگر بازار فولاد در شن ژن اظهار داشت که اطلاعات به‌دست آمده از یک ماه نمی‌تواند بازگوکننده وضعیت واقعی باشد و در افزایش تولید و فروش در ماه فوریه عوامل زیادی مانند دادن یارانه‌های مختلف برای ترغیب کشاورزان به خرید خودرو و علاوه بر آن برخی از کاهش موجودی انبارهای دلالان، دخیل است. وی افزود: من عقیده دارم که وضعیت اقتصادی واقعی از آنچه که دولت فکر می‌کند، بسیار وخیم‌تر است.

اخیرا یک مقام رسمی انجمن بین‌المللی صنعت کشتی‌سازی چین هشدار داد که مازاد فولاد کشتی‌سازی به دلیل کاهش سفارشات می‌تواند با وخامت بیشتری مواجه گردد. کشتی‌سازان خبر از یک افزایش در تعداد تاخیرات منجر به فسخ قراردادها داده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که طی سال جاری قیمت‌های فولاد بی‌ثبات شود به‌طوری که عرضه و همچنین ظرفیت مازاد کالا موجب وخیم‌تر شدن بخش‌های مختلف فولاد شد.

بعد از افزایش در ماه‌های دسامبر و ژانویه گذشته به علت توقفات تولید و افزایش اطمینان درست بعد از آغاز سال جدید چین، قیمت‌های داخلی فولاد دوباره در ماه فوریه رو به کاهش گذاشتند به طوری که مازاد عرضه، مجددا به سرعت آغاز گردید.

شاخص رسمی کشور چین نشان می‌دهد که در سه ماه متوالی تا فوریه خرید افزایش داشته، که فعالیت‌های تولیدی کشور ممکن است به تدریج افزایش پیدا کند.

حجم فروش مستغلات در این کشور در سال گذشته نسبت به سال پیشین خود با یک سقوط ۷/۱۹‌درصدی مواجه گردید که نشان‌دهنده فشارهای فزاینده ناشی از نقدینگی و انگیزه‌های سرمایه‌گذاری برای مسکن‌سازان است.

جینگ اولریج (Jing Ulrich) مدیرعامل شرکت China Equities JP Morgan در اظهارات اخیر خود اعلام کرد که با وجود نشانه‌های اخیر ثبات در بازار مستغلات، فعالیت‌های ساخت و ساز جدید در کوتاه مدت به تأخیر خواهد افتاد .... چون در برخی از بازارهای عمده موجودی کالا بسیار بالا هستند و ۱ الی ۲ سال طول می‌کشد تا ترخیص شوند.

فولادسازان عمده بعد از گذشت مدت کوتاهی قیمت‌ها را کاهش دادند، اما هنوز نسبت به بازار نقد عقب‌تر هستند.

در پاسخ تقاضای ضعیف و افت قیمت‌ها، کارخانه‌های بزرگ دوباره رو به کاهش میزان تولید خود به ویژه برای محصولات تخت آورده‌اند.

مشکل این است که بسیاری از واحدهای صنعتی کوچکتر تولید خود را با توجه به تغییر ناگهانی بازار مرتبا تغییر می‌دهند، راه‌اندازی تولید در اولین نشانه‌های هرچند اندک از بهبود، به سرعت منجر به متلاشی کردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

تولید فولاد خام در ماه فوریه بالغ بر ۴۲/۱میلیون تن بود که این میزان ۸/۶‌درصد بالاتر از تولید در ماه گذشته‌اش است.

Deng Qilin رییس Cisa و همچنین مدیرعامل شرکت Wuhan Steel در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت که این امر می‌تواند منجر به عرضه بیش از حد آزار دهنده‌ای شود.