تثبیت نرخ میلگرد بر روی 535 تومان

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- دیروز بورس کالا به دنبال تثبیت نرخ میلگرد و عدم عرضه تیرآهن‌های ذوب‌آهن که طی هفته جاری، هیجان زیادی را به بازار منتقل کرده بود، روز آرامی را پشت سر گذاشت. در این روز ذوب‌آهن اصفهان ۴سبد میلگرد و یک سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن عرضه کرد که سبد تیرآهن و میلگرد طول کوتاه آن فروش نرفت. گروه ملی هم یک سبد میلگرد A۲ و A۳ و تیرآهن با نرخ ۵۲۰تومان عرضه کرد، که معامله نشد. از محصولات فولاد آذربایجان نیز ۲سبد میلگرد با نرخ ۵۲۰تومان عرضه شد که هیچ یک از این کالاها فروش نرفت.

به عقیده کارگزاران، در حال حاضر انگیزه خرید میلگرد تنها در بین افرادی وجود دارد که تعهد ساخت‌وساز دارند و تجار با توجه به عدم تثبیت نرخ شمش فولاد اعتمادی به بازار ندارند.

به گفته آنها علت اینکه میلگردهای دیگر شرکت‌ها در بورس به رغم ارزان‌تر بودن از محصول ذوب‌آهن با استقبال مواجه نمی‌شود، همین مساله است. یکی از کارگزاران بورس در این خصوص می‌گوید: دیروز میلگردهای ذوب‌آهن روی ۵۳۵تومان تثبیت شد اما تا زمانی که همه فعالان بازار اعم از تجار و مصرف‌کنندگان دیگر وارد بازار نشده و محصولات دیگر شرکت‌ها در بورس معامله نشود، نمی‌توان مشخص کرد که قیمت واقعی میلگرد چه رقمی است. وی در عین حال به فروش میلگرد چینی با نرخ ۴۷۵تومان در بورس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بهترین مکان برای خرید محصولات وارداتی بورس است؛ چراکه فروشندگان می‌خواهند از این مساله که معامله آنها به طور صددرصدی تضمین می‌شود، مطمئن شوند. از این رو جدای از شرکت بازرگانی دولتی، محصولات وارداتی دیگر نیز در بورس با اطمینان بیشتری عرضه می‌شود.

روز گذشته تیرآهن ۳۰ چین (کالای مشتری) مجددا در بورس عرضه شد که با توجه به پیشنهاد نرخ ۷۷۰تومانی از سوی فروشنده این کالا مورد استقبال بازار قرار نگرفت.

احتمال افزایش قیمت تیرآهن

دیروز با توجه به اینکه ذوب‌آهن تیر‌آهن عرضه نکرد، نرخ کالا در بازار افزایش پیدا نکرد، اما به گفته فعالان بازار با توجه به اینکه نرخ تیرآهن که تحویل آن سال آینده است رشد کرد و پس از آن طی چند روز اخیر قیمت این کالا در بازار آزاد نیز روند صعودی گرفت، احتمال اینکه امروز مجددا با افزایش قیمت مواجه می‌شد، وجود داشت.

فروش تیرآهن چینی با نرخ ۶۱۱تومان

دیروز تیرآهن ۱۴ تا ۱۸چین عرضه شده از سوی شرکت‌ بازرگانی دولتی ۱۱۰۰تن عرضه شد که با نرخ ۶۱۱تومان فروش رفت. سبد تیرآهن و میلگرد طول کوتاه ذوب‌آهن با نرخ ۵۰۰تومان عرضه شد، اما فروش نرفت. بالاترین نرخ تقاضا برای این کالا ۴۵۰تومان بود.

سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۵- A۳ چین هم با نرخ ۴۸۵تومان عرضه شد، اما با توجه به اینکه خریداران ۴۶۰تومان را پیشنهاد دادند، این کالا فروش نرفت. سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲-A۳ چین نیز ۲۲۰۰تن فروش رفت. قیمت این کالا ۴۷۵تومان بود. سبد میلگرد ۲۵

تا ۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۳۰۰تن با نرخ ۵۳۵تومان فروش رفت.

سبد میلگرد ۸ تا ۲۵- A۳ ذوب‌آهن اصفهان نیز با نرخ ۵۳۵ تومان فروش رفت. از این کالا ۴۰۰تن معامله شد.

سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۲- A۳ ذوب‌آهن اصفهان با نرخ ۵۴۰تومان بود که ۲۵۰تن فروش رفت. میلگرد ۱۴ تا ۱۸- A۳ ذوب‌آهن ۲۲۰تن با نرخ ۵۳۵ تومان معامله شد.

میلگرد ۲۸-۳ A فولاد آذربایجان با نرخ ۵۲۰تومان عرضه شد، اما هیچ تقاضایی برای آن ثبت نشد.

استقبال سرد بازار از وارداتی‌ها

محصولات وارداتی در مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی بدون تقاضا ماندند. به گزارش خبرنگار ما، بازرگانی پتروشیمی روز گذشته محصولات تولیدی کومهوکره را برای عرضه به روی تابلو آورد که با استقبال سرد بازار تمامی محصولات این شرکت به دلیل نداشتن تقاضا از روی تابلو حذف شد.

براساس این گزارش، کومهو محصولات پلی استایرن معمولی و مقاوم و پلی وینیل کلراید را عرضه کرد و تمامی این محصولات بدون خریدار ماندند.

از دیگر حواشی رینگ پتروشیمی می‌توان به افزایش ۲ برابری قیمت آرگون اشاره کرد. آرگون تولیدی پتروشیمی شیراز با قیمت ۶هزار و ۵۰۰ریال در هر کیلو روی تابلو آمد و تقاضای بازار برای ۴۰۰ تن عرضه این محصول تا سقف ۳هزار تن بالا رفت. در این زمان ناظر تالار با توجه به شرایط خاص این محصول و تقاضای بازار متذکر شد که هر کارگزاری مجاز به خرید بیش از ۱۰۰ تن نیست.

با این حال تقاضای بالای بازار باعث شد که ۳۰۰ تن از این محصول در قیمت ۱۳هزار ریال و ۱۰۰ تن دیگر با نرخ ۱۲هزار ریال به فروش برسد.

در رینگ پتروشیمی روز گذشته زمانی که پتروشیمی مارون منواتیلن گلیکول را برای عرضه وارد رینگ کرد، کارگزاران بورس از ناظر تالار درخواست کردند که شرکت متعهد به تحویل کالا در زمان مقرر شود. همچنین تعدادی از کارگزاران از بورس خواستار شدند تا زمان تحویل کامل کالای معوق اجازه عرضه به این شرکت را ندهد، نماینده شرکت عرضه کننده در پاسخ به اعتراض کارگزاران اظهار داشت که تمام سعی ما برای عرضه به موقع محصولات است.

بنابراین گزارش، در مبادلات روز گذشته ۴۰۰ تن از اسلاک واکس نفت سپاهان با نرخ ۴هزار و ۷۰۰ریال به میزان ۱۰۰ تن ارتوزایلن تولیدی بوعلی سینا با قیمت ۴هزار و ۷۰۰ریال به فروش رسید.