فارس- مدیرعامل نورد فولاد یزد گفت: قیمت تمام شده هر تن شمش فولاد تولید شده توسط شرکت‌های دولتی ۸۰هزار تومان گرانتر از تولید هر تن شمش توسط بخش‌خصوصی است. محمد احرامیان اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت تمام شده هر کیلو شمش فولاد توسط بخش‌خصوصی ۴۲۰تومان است؛ در حالی که این رقم در شرکت‌های دولتی به ۵۰۰ تومان می‌رسد.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی در پی بحران اقتصادی گفت: در حال حاضر بازار داخل از میلگرد اشباع شده و به همین دلیل برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان داخلی باید تعرفه واردات میلگرد افزایش یابد.

وی وضع تعرفه‌های مناسب برای واردات فولاد را عاملی جهت جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی در صنعت فولاد دانست و تصریح کرد: تعرفه فعلی واردات محصولات فولادی به ضرر نوردکاران داخلی است؛ زیرا هم اکنون هر کیلو قراضه به قیمت ۲۶۰ تومان به‌دست تولیدکنندگان می‌رسد و هزینه تبدیل آن به فولاد بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ تومان است که به این ترتیب قیمت تمام شده هر کیلو بیلت حدود ۴۶۰ تومان خواهد بود. وی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو بیلت وارداتی به قیمت ۳۶۰ تومان در کشور عرضه می شود که ۱۰۰ تومان ارزانتر از قیمت تولید داخل است.

به گفته احرامیان زیانده بودن صنعت فولاد طی سال‌های گذشته در ایران باعث شد تا فقط دولت‌ها به تولید فولاد اقدام کنند و در نتیجه با زیان انباشته روبه‌رو شوند.

وی پایین نگه داشتن تعرفه واردات برخی محصولات فولادی از جمله میلگرد را به نفع برج سازان دانست و گفت: در صورتی که تعرفه واردات این محصولات بالا باشد، بخش‌خصوصی به سرمایه‌گذاری و تولید آن اقدام خواهد کرد و به این ترتیب پس از گذشت مدتی که حجم تولید داخلی افزایش یافت، می‌توان به کاهش تعرفه واردات اقدام کرد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به مطرح شدن بحث هدفمندکردن یارانه‌ها تصریح کرد: برخی از واحدهای فولادی بخش‌خصوصی به روش کوره قوس القایی، فولاد را تولید می‌کنند که مصرف برق آنها میزان بالایی است. به همین دلیل واقعی شدن قیمت انرژی باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید این واحدها می‌شود. وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵۰هزار تن شمش فولاد توسط بخش‌خصوصی تولید می‌شود، اظهار داشت: در صورتی که سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد در اختیار تولیدکنندگان بخش‌خصوصی قرار گیرد، قیمت تمام شده هر کیلو شمش فولاد کمتر از ۲۵۰ تومان خواهد بود که در مقایسه با شمش تولیدی از قراضه بسیار ارزانتر است. به گفته احرامیان برای تولید هر کیلو شمش فولاد، یک کیلو و ۱۰۰ گرم قراضه نیاز است و در حال حاضر قیمت جهانی هر کیلو قراضه ۲۶۰ تومان و قیمت داخلی آن ۲۳۰ تومان است.