بیلت به‌صرفه‌تر از آهن قراضه شد
کاهش قیمت بیلت در هفته گذشته، همانند چند هفته قبل در اغلب بازارهای جهانی به دلیل سردی تقاضا ادامه یافت.

به گزارش متال بولتن آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، با توجه به پایین بودن تقاضا و قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور و به حداقل رسیدن حاشیه سود تولیدکنندگان، حساسیت تولیدکنندگان میلگرد در ترکیه نسبت به محاسبات هزینه تولید بیش از پیش افزایش یافته است. اخبار موجود نشان می‌دهد که با توجه به کاهش قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS و با در نظر گرفتن سطح فعلی آهن قراضه، کارخانجات نوردی ترکیه ترجیح می‌دهند که به جای آهن قراضه، بیلت وارد کنند.
قیمت بیلت ترکیه در بازار داخلی و صادراتی همچنان در حال کاهش است. قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه، حدود 343 دلار/تن، تحویل درب کارخانه، بدون VAT اعلام شده است. در بخش صادرات نیز، صادرکنندگان بیلت در ترکیه با توجه به نبود تقاضا در بازارهای وارداتی و به منظور جلب بیشترمشتری و رقابت با کشورهای CIS، قیمت بیلت خود را در هفته مورد بررسی در حدود 40دلار/تن در مقایسه با هفته گذشته کاهش دادند و به سطح 370-350 دلار/تن، فوب رساندند. با این وجود یکی از فعالان بازار بیلت ترکیه اعلام کرد که بیشتر تولید بیلت این کشور توسط خود کارخانجات مصرف می‌شود و کارخانجات عمده تولیدکننده بیلت ترکیه به دلیل ضعف تقاضا و عدم توانایی رقابت با صادرکنندگان بیلت روسیه و اوکراین از بازارهای صادراتی خارج شده‌اند. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت تولیدکنندگان در کشورهای CIS در سطح هفته قبل، 360-350 دلار/تن، فوب، بدون تغییر باقی ماند؛ اما برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرکنندگان بیلت در روسیه و اوکراین توافق کرده‌اند که برای تحرک بیشتر تقاضا در برخی از بازارها، از جمله بازار خاورمیانه، قیمت‌های خود را کاهش دهند.آخرین قیمت بیلت صادراتی این کشورها به کشورهای منطقه خلیج فارس، 390-370 دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل، حدود 30 دلار/تن، افت داشته است. با وجود کاهش قیمت بیلت، تقاضای خرید کشورهای منطقه خلیج فارس کم و محدود است. به دنبال بازار نامطلوب میلگرد در منطقه، تولیدکنندگان این کشور از حجم تولید میلگرد خود کاسته‌اند و در نتیجه تقاضا برای بیلت با کاهش شدید مواجه شده است.
برخی از منابع بازار اعلام کردند که تجار اوکراین
قیمت 330-320 دلار/تن، فوب را برای فروش بیلت پیشنهاد می‌کنند، لکن پیشنهاد قیمت پایین تر از 330 دلار/تن، فوب توسط تولیدکنندگان در بازار شنیده نشده است. تولیدکنندگان بیلت روسیه، قیمت بیلت 100*100 و 150*150 را برای صادرات به ایران 410-400 دلار/تن، سی اف آر بنادر دریای خزر، با شرایط پرداخت از طریق اعتبار اسنادی اعلام کرده‌اند.
میلگرد CIS هم ۴۰دلار کاهش یافت
آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که هفته گذشته در اغلب بازارهای جهانی قیمت میلگرد روند نزولی داشت. به گزارش متال بولتن به دلیل کاهش قیمت بیلت و آهن قراضه و نیز تقاضای پایین برای میلگرد، قیمت این محصول در اغلب بازارهای جهانی در هفته مزبور، باز هم با کاهش همراه بوده است.
در بازار داخلی ترکیه، با توجه به فروش بیلت به قیمت ۳۴۳ دلار/تن در بازار داخلی این کشور و قیمت میلگرد که در حدود ۴۱۰ دلار/تن است، شرایط فعالیت برای تولیدکنندگان میلگرد در این کشور بسیار سخت شده و ادامه فعالیت آنها را با مشکل مواجه نموده است. در بخش صادرات نیز آخرین قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه ۴۴۰-۴۲۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۴۰ دلار/تن، کاهش داشته است. صادرات میلگرد ترکیه در محموله‌های کوچک به کشورهای مصر، عربستان، اردن و عراق انجام می‌گیرد.
در بازار امارات متحده عربی، آخرین قیمت نقدی میلگرد وارداتی از ترکیه، 1700 درهم/تن (463 دلار/تن) اعلام شده است. قیمت نسیه با روش پرداخت3 تا 4 ماهه، 1800 درهم /تن(490 دلار/تن- وزن تئوریکال)، می‌باشد. قیمت نسیه میلگرد چینی در بازار امارات، 1500 درهم /تن(408 دلار/تن) گزارش شده است. تقاضای کم میلگرد و موجودی بالای این محصول، موجب گردیده است که تجار، میلگرد چینی را به قیمت خیلی ارزان عرضه کنند. اخیرا اعلام شده است که بانک مرکزی امارات برای تزریق نقدینگی در نظر دارد معادل 10 میلیارد دلار اوراق قرضه از دولت این کشور خریداری کند. فعالان بازار تاثیر این امر بر بازار آهن آلات را ناچیز ارزیابی می‌کنند. در هفته مورد بررسی، به دلیل ضعف تقاضا و به منظور تشویق خریداران به خرید، قیمت میلگرد صادراتی تولیدکنندگان میلگرد در کشورهای CIS حدود40 دلار/تن کاهش یافت و به سطح430-400 دلار/تن، فوب رسید.
در آمریکا، به رغم تاکید تولیدکنندگان میلگرد این کشور بر تثبیت قیمت میلگرد در ماه آینده، نبود سفارش خرید، عاملی است که قیمت را تحت فشار قرار داده است. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا، ۶۰۶-۵۹۵ دلار/تن، EXW اعلام گردیده است، اما امکان مذاکره و اخذ تخفیف در صورت وجود سفارش قطعی وجود دارد. در اروپا نیز بازار میلگرد همچنان سرد و بی تحرک می‌باشد و تقاضا پایین است. قیمت میلگرد صادراتی ایتالیا، ۳۲۰ یورو/تن، فوب گزارش شده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، ۳۵۰-۳۳۰ یورو/تن، تحویل در کارخانه است.
در بازار چین، بارش شدید باران و توقف فعالیت‌های ساختمان سازی موجب کاهش تقاضای میلگرد شد و در نتیجه قیمت این محصول در بازار این کشور با کاهش مواجه شد.
منبع: شرکت کارگزاری سیولکس کالا