ورود «سابیک» از واقعیت تا نمایش تبلیغاتی!

«دنیای اقتصاد» حضور شرکت‌های خارجی در بورس کالا را بررسی می‌کند

گروه بورس کالا- هادی خسروی‌فر: «مذاکره با سابیک عربستان آغاز شد.» این جمله تیتر خبری بود که انتشار آن توسط روزنامه دنیای اقتصاد در روزشنبه دهم اسفند فعالان بازار پتروشیمی را متعجب کرد. ابتدای هفته جاری مدیر تالار بورس کالا در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد خبر از مذاکره با سابیک عربستان برای عرضه محصولاتش در بورس کالا داد.بعد از اعلام این خبر، خبرنگار دنیای اقتصاد برای دریافت جزئیات بیشتر از مذاکره با این شرکت با مسوولان بورس کالا تماس گرفت و اکثر مسوولان بورس درپاسخ، تنها به این نکته بسنده کردند که صحبت‌هایی برای حضور این شرکت انجام شده است.در همین حال فعالان بازار و کارگزاران بورس در واکنش به انتشار این خبر تنها اظهار تعجب می‌کردند. البته گفته می‌شود ۴ کارگزاری مامور مذاکره با سابیک عربستان شده‌اند، ولی به طور مشخص اعلام نشد کدام شرکت‌های کارگزاری وظیفه مذاکره را برعهده دارند. باید دید ورود این شرکت بزرگ خارجی به بورس کالا قطعی خواهد شد یا خیر؟

گام اول بین‌المللی شدن

حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی درباره خبر ورود شرکت و اثرات عرضه محصولات توسط سابیک در بورس کالا، به خبرنگار ما گفت: اگر مذاکرات با این شرکت به نتیجه برسد و سابیک عربستان برای عرضه محصولات خود در بورس متقاعد شود، بورس کالا و بازار پتروشیمی گام بلندی را برای بین‌المللی شدن برمی‌دارد.

سابیک و رقبایش با هم به بورس بیاید

حسینی افزود: بورس کالا اگر با این شرکت بزرگ پتروشیمی به نتیجه برسد، می‌بایست برای ورود شرکت‌های دیگر که رقیب این شرکت هستند و در کشورهای قطر و آلمان فعالیت می‌کند، نیز مذاکرات خود را آغاز کند و از ابتدا برای جلوگیری از انحصار این شرکت در بازار پتروشیمی ایران راهکارهایی را اتخاذ کند.

اولویت با تولیدکنندگان داخلی

وی در پاسخ به این سوال که چه محصولاتی باید از سوی این شرکت در بورس عرضه شود، گفت: مسوولان بورس نباید بازار داخلی محصولاتی را که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شود، به راحتی به رقبای خارجی واگذار کنند و باید محصولاتی که تولید داخل آن جوابگوی بازار نیست، توسط شرکت وارد و در بورس عرضه شود.

تسهیلات برای ورود خارجی‌ها به بورس

وی تاکید کرد: بورس کالا باید امتیازهایی را برای دیگر تولیدکنندگان خارجی در نظر بگیرد تا از سایر کشورها به غیر از عربستان نیز برای عرضه محصولات به بازار پتروشیمی ایران بیایند.

حق انتخاب بیشتر

یکی دیگر از فعالان بازار به خبرنگار ما گفت: اگر ورود سابیک به بورس قطعی شود، به همین نسبت حجم عرضه‌ها را افزایش خواهد داد و مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی نیز به تبع آن قدرت انتخاب بیشتری خواهند داشت.

این فعال بازار افزود: عرضه محصولات پتروشیمی سابیک در بورس باعث می‌شود انحصاری که در حال حاضر در اختیار چند شرکت محدود قرار دارد، شکسته خواهد شد.

رقابت حرف اول را در بورس می‌زند

در همین رابطه پژمان ساعت‌ساز، ناظر تالار گفت: صحبت‌هایی با شرکت شده است و اگر نتیجه منجر به ورود این شرکت به بورس کالا شود، فعالان بازار برای خرید قدرت انتخاب بیشتری خواهند داشت.وی درباره محدود کردن عرضه‌های این شرکت در صورت پذیرش به بورس کالا گفت: محدود کردن شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند، با ذات بورس مغایرت دارد. در بورس همه تولیدکنندگان محصولات خود را عرضه می‌کنند و هر عرضه‌کننده‌ای نرخ مناسب‌تری را ارائه دهد، محصولاتش به فروش می‌رسد.وی افزود: در تمام بورس‌‌های جهانی رقابت برای فروش و خرید حرف اول را می‌زند و محدود کردن عرضه‌کنندگان با تعاریف بین‌المللی بورس مغایرت دارد.ساعت‌ساز اظهار داشت: مصوبه هیات دولت تنها به آزادسازی محصولات پتروشیمی در داخل کشور اشاره نکرده و در آن به بین‌المللی شدن و مرجع نرخ‌گذاری در منطقه نیز اشاراتی شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا با شرایط فعلی قدرت پذیرش و عرضه محصولات سابیک را دارد، گفت: «بورس کالا تمام مکانیزم‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار دارد و مشکلی برای ورود محصولات سابیک نخواهد داشت.» با این وجود، از زمان انتشار خبر سابیک عربستان حدود یک هفته گذشته است و تنها خبر مذاکره با سابیک عربستان اعلام شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا اخبار تکمیلی درباره حضور سابیک در بورس کالا اعلام می‌شود و پذیرش این شرکت محقق خواهد شد و یا انتشار این خبر یک نمایش تبلیغاتی بیش نبوده است!