چین، بزرگترین مصرف‌کننده مس در جهان، ممکن است واردات مس پالایش یافته خود را در سال جاری تا ۳۷‌درصد افزایش دهد و در حالی که رکود جهانی باعث کاهش تقاضا از سوی ایالات متحده و اروپا شده است، باعث رشد قیمت مس بشود. سیمون کولینز، مدیر عامل شرکت ترافیگورا تریدینگ شانگهای(Trafigura Trading Shanghai Co. )، در یک مصاحبه گفت: که واردات چین ممکن است تا سطح دو میلیون تن برسد و در حالی‌که عرضه قراضه مس رو به کاهش است، سرمایه‌گذاری‌های این کشور باعث حفظ روند تقاضا برای این فلز شود.

تحلیل‌گر آنتایکه، یانگ چانگهوا گفت: که این مقدار واردات یک رکورد خواهد بود. بنا به داده‌های گمرک چین واردات مس پالایش یافته این کشور در سال ۲۰۰۸ برابر با ۴۶/۱میلیون تن بود. چین، سومین اقتصاد بزرگ جهان، سرمایه‌گذاری دولتی را در سال ۲۰۰۹ بسیار توسعه خواهد داد. این کشور قبلا بسته حمایتی ۵۸۵ بیلیون دلاری خود را افشا کرده است. کشور مزبور که بر اساس اظهارات صندوق بین‌المللی پول دارای تنها اقتصاد در حال رشد در میان پنج اقتصاد بزرگ جهان است، در سال جاری از رشدی ۷/۶درصدی برخوردار خواهد بود. یانگ از شرکت توسعه اطلاعات آنتایکه بی‌ جینگ گفت: «وارداتی به این زیادی نمایشی بسیار تهاجمی خواهد بود. به دشواری می‌توان در مورد سال جاری پیش‌بینی کرد؛ چون مقدار خرید اداره خزانه دولتی غیرقابل پیش‌گویی است.» مس در سال جاری به امید این که برنامه‌های سرمایه‌گذاری چین و ایالات متحده، دومین مصرف‌کننده بزرگ این فلز در جهان، تقاضا را برای کابل و سیم و لوله افزایش خواهد داد، با ۱۲‌درصد رشد به ۳۴۴۱ دلار برای هر تن در بورس فلزات لندن رسیده است. با وجود این، قیمت این فلز از اوج ۸۹۴۰ دلاری آن برای هر تن در دوم جولای ۲۰۰۸ به کمتر از نصف تنزل یافته است.

کولینز، مسوول عملیات‌های مس شرکت ترافیگورا تریدینگ شانگهای در چین، در ۲۴ فوریه گفت: «خرید چین باعث تثبیت قیمت‌ها خواهد شد. ما معتقدیم که تقاضا در چین از هر جای دیگر بهتر است. صنعت کابلسازی گزارش‌های خوبی از سفارش‌های مردمی ارسال می‌کند که ما با آنها در حال گفت‌وگو هستیم. کاهش قیمت‌ها باعث افت عرضه قراضه مس شده و خریدهای قراضه چین در ماه‌های اخیر تا ۶۰‌درصد کاهش یافته است. همین امر به افزایش واردات مس پالایش یافته دامن می‌زند.»

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که واردات مس پالایش یافته این کشور در ماه ژانویه با ۴۱‌درصد رشد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، به ۱۸۰هزارو۴۹۰ تن افزایش یافت؛ در حالی که خرید قراضه آن به کمتر از نصف، به ۱۸۰هزار تن رسید. موسسه صنعت فلزات غیرآهنی چین گفت که قراضه، که مجددا به صورت مس بازیافت می‌شود، یک سوم از تولید مس این کشور را در سال‌های اخیر بر عهده داشته است. یکی از تحلیل‌گران شرکت گروه مک کواری به‌نام آدام راولی در یازدهم فوریه گفت که اداره خزانه‌داری دولتی چین در حال خریدهای مس چشمگیری در بازار بین‌المللی است. این اداره ممکن است در نیمه نخست سال جاری بین ۲۰۰هزار تا ۳۰۰هزار تن مس خریداری کند که ۱۰۰هزار تن از آن را قبلا از شیلی و بخش‌هایی را از اروپا خریده است.