گروه وی ام(VM Group ) می‌گوید از میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که قبل از رکود اقتصادی جهانی برای صنعت معدنکاری در سال ۲۰۰۹ انتظار می‌رفت، حدود ۵۰ بیلیون دلار کاهش خواهد یافت و... احتمالا همین مقدار نیز از بودجه‌های برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۱۰ کاسته خواهد شد. این گروه در شماره اخیر ماهنامه فورتیس متالز خود گفت: این کاهش سرمایه‌گذاری بر کارآیی‌های تولید آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت، عرضه فلزات را کم خواهد کرد، منجر به چشم‌پوشی از کارهای نگهداری لازم خواهد شد و پروژه‌های توسعه‌ای را که در آخرین مرحله خود هستند به تاخیر خواهد انداخت.

گروه وی ام گفت: سرمایه‌گذاری کمتر همچنین باعث خواهد شد که آن دسته از پروژه‌های تولید که در مراحل اولیه قرار دارند، متوقف گردند و این خود می‌تواند بار دیگر قیمت فلزات را در دهه آینده به اوج برساند. شرکت‌های معدنکاری و فلزات بزرگ اعلام کرده‌اند که در سال جاری ۲۷ بیلیون دلار از هزینه‌های سرمایه‌ای خود خواهند کاست که بدین ترتیب مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای آنها در سال ۲۰۰۹ برابر با ۴۸ بیلیون دلار خواهد بود. بخشی از این سرمایه‌های کاسته شده می‌توانست به سمت اکتشاف معادن سبز، توسعه‌ها و نگهداری عملیات‌های موجود و فعالیت‌های شرکتی شامل هزینه‌های مدیریتی و تعهدات گریزناپذیر شرکت‌ها هدایت شود. با وجود این گروه وی ام گفت: در صورتی که شمار پروژه‌هایی را که توسط شرکت‌های متوسط مکررا به تعویق می‌افتند، به حساب آوریم میزان کاهش سرمایه‌گذاری‌ها به ۴۰ بیلیون دلار نزدیک خواهد شد. این گروه همچنین انتظار دارد که سرمایه شرکت‌های کوچک معدنکاری نیز در سال جاری شدیدا کاهش یابد؛ چون این شرکت‌ها متکی به حق ویژه صاحبان سهام خود و استقراض براس تامین مالی اکتشافاتشان هستند که بخش عمده‌ای از آن از طریق بورس‌های تورنتو و استرالیا فراهم می‌شود. گروه وی‌ام می‌گوید: «ما برآورد می‌کنیم که هزینه اکتشافی فلزات غیرآهنی شرکت‌های کوچک در سال ۲۰۰۹ به کمتر از نصف و در سال ۲۰۱۰ به نصف برسد. با این فرض که کاهش در سرمایه‌گذاری‌های معدنکاری در بورس‌های تورنتو و لندن بر تمام بورس‌های حامی معدنکاری نظیر بورس‌های ژوهانسبورگ و استرالیا تاثیر خواهد گذاشت. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری حدود ۱۰ بیلیون دلار از سرمایه اکتشافات فلزات غیرآهنی کاسته خواهد شد.» این کاهش علاوه بر کاهش ۴۰ بیلیون دلاری هزینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های متوسط و بزرگ است. گروه وی ام گفت که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این کاهش سرمایه‌گذاری‌ها چه مقدار از تولید فلزات خواهد کاست یا چه تعداد پروژه را به تعویق خواهد افکند.با وجود این، ادغام‌ها و خرید‌ها احتمالا افزایش خواهد یافت؛ چون معدنکاران به دنبال همکوشی‌هایی با رقبای خود در جهت کاستن از هزینه‌هایشان هستند و فرصت‌طلبان نیز در پی استفاده از فرصت برای خرید شرکت‌های دیگر با قیمتی ارزانترند. کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای همچنین بر سرمایه‌گذاری‌های مورد حمایت دولت‌ها یا سهامداری‌های مبتنی بر حق ویژه تاثیر خواهد گذاشت؛ چون وضعیت کنونی وضعیتی مناسب برای چین و دیگر اقتصادهای رو به رشد در جهت تامین منابع معدنی مورد نیازشان با قیمت‌های پایین است.

گروه وی ام گفت: «با توجه به اینکه بسیاری از پروژه‌ها و عملیات‌های خوش‌آتیه اینک در خطرند، ما انتظار داریم که سرمایه‌گذاری‌های دولتی افزایش یابند. شاهد این پیش‌بینی افزایش حضور چین از مدت‌ها پیش در این عرصه است.»