پیش‌بینی رشد آرام مس در بازار جهانی

رییس تحقیقات کالاهای بانک استاندارد، والتر دو وت، می‌گوید انتظار می‌رود که متوسط قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی به ۴۲۰۰دلار برسد. هرچند که او هیچ افزایش قیمت کوتاه‌مدتی برای فلزات پیش‌بینی نمی‌کند، می‌گوید: بازار فلزات، مخصوصا بازار مس در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ روند بهبود قیمت را آغاز خواهد کرد. بهبود قیمت مس با فعالیت‌های مستمر ساختمانی و زیرسازی‌ها در چین حمایت خواهد شد. دووت ادامه می‌دهد: «بانک استاندارد انتظار دارد که مس در نیمه دوم رو به بهبود بگذارد و قیمت متوسط هر تن از این فلز با پشتوانه اندکی ضعف در قیمت دلار، و برخی ذخیره‌سازی‌های مجدد از سوی مشتریان، مخصوصا از سوی چین، به ۴۲۰۰ دلار برسد.» با آنکه انتظار می‌رود که تقاضا برای مس در سال ۲۰۰۹ روند رو به رشدی را طی کند، او هشدار می‌دهد که تقاضا در اروپا، ایالات متحده و ژاپن به سیر تنزلی خود ادامه خواهد داد.

این کاهش تقاضا به خاطر این حقیقت رخ خواهد داد که بخش ساختمانی در جهان صنعتی، مخصوصا در ایالات متحده، بسیار تحت فشار است و در نتیجه باعث مصرف کمتر مس خواهد شد. دو وت می‌افزاید که هیچ رشد تقاضایی از سوی بخش حمل و نقل صورت نخواهد گرفت و تقاضا در بخش صنایع الکترونیک نیز به دلیل اینکه اعتماد مصرف کنندگان به اروپا، ایالات متحده و ژاپن در پایین‌ترین حد خود در طول دهه‌های گذشته قرار دارد، محدود خواهد بود.

با این وجود، او انتظار دارد که صنایع تولید جهانی در نیمه دوم سال جاری میلادی بار دیگر توسعه خود را آغاز کنند. او امیدوار است که این توسعه در صنایع تولیدی بازارهای رو به رشد و در چین از سرعت بیشتری برخوردار باشد.