قفل تردید بازار تیرآهن شکست

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز در بورس کالای ایران بیش از ۹۲هزار تن انواع تیرآهن داخلی و وارداتی معامله شد که با توجه به بالا بودن حجم تقاضا برای تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب‌آهن میانگین نرخ این کالا در بورس با ۳۴ تومان رشد همراه شد. به گفته فعالان بازار در پی رشد نرخ این کالا، قیمت‌های بازار آزاد هم روز گذشته تحت تاثیر قرار گرفت، به طوری که نرخ این کالا که از هفته گذشته روند نزولی آرامی را شروع کرده بود، پس از معاملات روز گذشته در بورس تا حدودی رشد کرد.

این در حالی بود که به گفته کارگزاران تا قبل از معاملات ذوب‌آهن در بورس، بسیاری از خریداران نسبت به خرید تیرآهن تردید داشتند و نسبت به اینکه خرید داشته باشند یا نه مطمئن نبودند.

یکی از کارگزاران در این خصوص می‌گوید، افت شدید قیمت‌های بیلت خاوردور در لندن که روز جمعه منتشر شد و نزدیک به ۱۰۰دلار بود، موجی از نگرانی را در بازار ایجاد کرد. نرخ این کالا در مقایسه با قیمت بیلت مدیترانه اگرچه تاثیر زیادی در بازار ایران نمی‌گذارد، اما خریداران نگران تاثیر این خبر بر بازار و همچنین سرایت آن به بازار بیلت منطقه بودند. از این‌رو تا روز قبل از عرضه ذوب‌آهن در بورس نسبت به اینکه خرید داشته باشند یا نه نگران بودند. اما بعد از شروع عرضه‌ها، ذوب‌آهن پردرخواست‌ترین کالای خود (۱۴ تا ۱۸) را که ۱۵۶هزار تن تقاضا داشت به طور کامل پاسخ نداد، این مساله باعث شد تا پس از رقابت خریداران، قیمت کالا افزایش پیدا کند.

این کارگزار بورس معتقد است، رشد نرخ این کالا، مشتری‌های دیگر را به خرید ترغیب کرد. به گفته وی، پیش از این یکی از دلایل تردید اولیه خریداران این بود که از یک‌سو کاهش قیمت بیلت را دیده بودند و از سوی دیگر احساس می‌کردند با عرضه انبوه تیرآهن در بورس احتمال اینکه بازار این کالا هم مثل میلگرد با کالای انبوه مواجه شود و نرخ آن کاهش یابد وجود دارد، اما در نهایت دیدند که این اتفاق نیافتاد.

اولین عرضه سال ۸۸

یکی دیگر از کارگزاران بورس نیز درخصوص دلایل بالا بودن تقاضا در بازار معتقد است، عدم پاسخگویی کامل به درخواست بازار از سوی عرضه‌کننده تا حدودی باعث انگیزه بیشتر خریداران شد. وی در این خصوص توضیح داد: ذوب‌آهن اولین عرضه محصولات تیرآهن برای سال ۸۸ را در بورس عرضه کرد با توجه به اینکه بازار نسبت به تیرآهن در سال آینده نگاه مثبتی دارد، طبیعی است که نسبت به آن انگیزه بیشتری دارد، اما مهم‌ترین نکته این بود که ذوب‌آهن در عرضه‌های اصلی خود به تمامی درخواست خرید بازار پاسخ نداد، این مساله باعث شد تا خریداران رغبت بیشتری به خرید پیدا کنند، اگر تمام تقاضا پاسخ داده می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد؛ همان‌طور که در مورد برخی عرضه‌ها افتاد و اعلام اینکه امکان پاسخگویی به بازار وجود دارد از سوی عرضه‌کننده، خریداران را در تردید انداخت. وی معتقد است بازار از اینکه اتفاقی که در مورد میلگرد افتاده در مورد تیرآهن هم بیافتد، نگران بوده و نسبت به عرضه انبوه کالا حساس است.

سود تجار در‌حال‌حاضر فقط در معامله تیرآهن است به همین دلیل سعی می‌کنند بازار را محدود نگه دارند.

میلگرد هنوز تثبیت نشده

دیروز در حالی که تیرآهن‌های چینی هم با استقبال بازار مواجه شد، اما میلگرد همچنان محدود به معامله‌های پروژه‌ای شد و میلگردهای چینی هم معامله نشد.

دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳ A چین با نرخ ۴۹۵ تومان عرضه شد، اما فروش نرفت. علاوه بر این سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲-۳ A چینی هم با نرخ ۵۰۵ تومان عرضه شد که آن هم فروش نرفت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳ A فولاد آذربایجان هم که با نرخ ۵۲۰ تومان عرضه شده بود، معامله نشد.

گروه ملی به رینگ برگشت

دیروز گروه ملی پس از چند ماه غیبت در بورس، ۲ سبد کالای میلگرد عرضه کرد که سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۰-۳ A با نرخ ۵۳۰تومان و میلگرد ۱۶ تا ۱۰-۳ A نیز با نرخ ۵۱۰ تومان به ترتیب ۱۲۶۰ و ۷۲۰ تن معامله شد.

در این روز از میلگردهای ذوب‌آهن یک سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و میلگرد ۲۵ تا ۱۲-A۳ با نرخ ۵۷۵ تومان، ۴۴۰ تن معامله شد. سبد میلگرد ۲۰ تا ۸-A۳ و نیز ۱۶ و ۱۸ آن با نرخ ۵۸۵ تومان ۴۶۰ تن فروش رفت.

میلگرد شاخه و طول کوتاه ۲-A۲ این شرکت نیز با نرخ ۵۸۳ تومان، ۲۴۰ تن فروش رفت.

تقاضا برای تیرآهن چینی هم بالا بود

دیروز علاوه بر تیرآهن داخلی، تیرآهن چینی هم تقاضای بالایی داشت. به گفته یکی از کارگزاران تیرآهن‌های چینی در صورتی که تا سایز ۱۶ عرضه شوند، تقاضای خوبی در بازار خواهند داشت. به گفته وی، تیرآهن‌های ۱۶ به بالا از آنجا که در ساخت برج و ساختمان‌های بلند قابل مصرف نیستند، قطعا تقاضای خوبی نخواهند داشت. دیروز علاوه بر چینی‌های شرکت بازرگانی دولتی، تیرآهن ۳۰ (کالای مشتری) هم با نرخ ۷۷۰ تومان عرضه شد که فروش نرفت. خریداران نرخ این کالا را بالاتر از میانگین بازار می‌دانستند. در این روز تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چین ۵۹۵ تومان، ۴۴۰ تن فروش رفت. تیرآهن ۲۲ هم با نرخ ۵۸۰ تومان، ۱۱۰۰ تن معامله شد.

تیرآهن ۱۴ و ۱۶ ذوب‌آهن هم با نرخ ۶۵۸ تومان ۶۶۰ تن فروش رفت. تیرآهن کوتاه، ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ هم با نرخ ۵۵۵ تومان، ۴۴۰۰ تن فروش رفت.

سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب‌آهن هم با نرخ ۶۵۴۸ ریال ۸۱هزار و ۴۰۰ تن فروش رفت.