تعرفه صفر فولادآلیاژی غیر منطقی است

آزاده حسینی

تعرفه واردات فولاد آلیاژی صفر است؛ اما فرو آلیاژها تعرفه ۲۵درصدی برای واردات دارند.

حکم اله بابایی، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی یزد در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت دهمین سالگرد راه‌اندازی فولاد آلیاژی ایران برگزار شده بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبل از بروز بحران و رکود در بازارهای جهانی از سوی خریداران آلمانی برای صادرات بیشتر فولاد آلیاژی تحت فشار بودیم.

این در حالی است که خطوط تولید در خودروسازان آلمانی به روز بوده و بدون هیچ گونه تست و آزمایشی مستقیم محصول را به خط تولید می‌برند و این یعنی بالا بودن کیفیت فولاد آلیاژی ایران و شناخته بودن برند این شرکت در بازارهای جهانی. وی آمار تولید فولاد آلیاژی را در دنیا نسبت به فولاد خام ۵درصد برشمرد و این آمار را در ایران ۳درصدی دانست و اظهار داشت: با پایان طرح توسعه فولاد یزد یک، تولید فولاد آلیاژی در سال ۱۳۹۰ به یک‌میلیون تن در سال می‌رسد که حجم تولید فولاد آلیاژی را نسبت به فولاد خام بالا می‌برد. وی در مورد ظرفیت تولید فولاد آلیاژی ایران گفت: این شرکت با تولید ۱۴۰هزار تن فولاد در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد؛ اما در حال حاضر با استفاده از تمام ظرفیت خود ۲۴۰هزار تن فولاد آلیاژی تولید می‌کنیم.

البته مقرر بود در سال جاری ۲۵۰هزار تن فولاد تولید کنیم که به دلیل قطعی برق در تابستان ۱۰هزار تن کاهش تولید داریم.وی با اشاره به بحران و تاثیر آن بر بازارهای داخل گفت: بحران و کاهش حجم تقاضا در ایران برای بازار محصولات شرکت فولاد آلیاژی نیز وجود دارد؛ اما رکودی که در بازار فولاد آلیاژی وجود دارد کمتر از فولاد ساختمانی است. وی ادامه داد: افت قیمت فولاد آلیاژی در زمان وقوع بحران و رکود بازار از ۵ ماه گذشته تا کنون حدود ۴۰درصد بوده؛ در حالی که در فولاد ساختمانی این افت حدود ۶۰درصد بوده است.

بابایی در مورد شایعه تعدیل نیروی انسانی در شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: در صورتی که روند کاهش قیمت‌ها و رکود در بازار ادامه داشته باشد و صنعت خودروسازی که مشتری عمده ماست مشکلی نداشته باشد، این امکان وجود دارد که تعدیل نیرو داشته باشیم؛ اما تا جای ممکن از بروز چنین مشکلاتی در شرکت جلوگیری می‌کنیم.مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در مورد تعرفه واردات فولاد گفت: در حال حاضر تعرفه‌ای برای واردات فولاد نداریم که به نظر در چنین شرایطی غیرمنطقی می‌آید.

این در حالی است که برای واردات فرو آلیاژها حدود ۲۵درصد تعرفه واردات باید بپردازیم.وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر کشورهای تولیدکننده فولاد تعرفه واردات دارند؛ اما ایران از آن غافل بوده؛ لذا بازار داخل مملو از محصولات وارداتی با کیفیت پایین‌تر از محصولات داخل شده است.وی در مورد حذف یارانه انرژی در شرکت فولاد آلیاژی گفت: با حذف یارانه انرژی این شرکت به مشکل برنخواهد خورد؛ چرا که در حال حاضر نیز انرژی مورد مصرف در شرکت بدون یارانه در محاسبات شرکت قرار دارند.در دهمین سالگرد راه‌اندازی فولاد آلیاژی ایران همچنین از مدیران عامل سابق شرکت، کارکنان، مشتریان ویژه و تدارکات شرکت تقدیر به عمل آمد.فولاد آلیاژی ایران با تولید محصول خاص نگاه خاصی را نیز می‌طلبد؛ اما مسوولان توجه ویژه به این شرکت ندارند.