گروه بورس کالا- هادی خسروی‌فر: ارزش معاملات گروه پلیمری در دو ماه ابتدای زمستان از مرز 431میلیارد ریال گذشت.

بر اساس آمار معاملات طی این مدت بیش از 57هزار تن انواع محصولات پلیمری به ارزش 431میلیارد ریال در رینگ پتروشیمی به فروش رسید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات گروه پلیمر در بهمن نسبت به دی ماه کاهش داشته است، این در حالی است که ارزش معاملات بهمن ماه در مقایسه با ماه اول زمستان روند افزایشی داشته است.
بر اساس این گزارش، در ماه بهمن تقاضای بازار برای محصولات پلیمری 30هزار تن افزایش داشت و میزان عرضه این محصولات 4هزار تن کاهش نشان می‌دهد و شاید بتوان رغبت بازار برای خرید محصولات را از دلایل افزایش قیمت و در نتیجه رشد ارزش معاملات اعلام کرد.
رشد قیمت جهانی و افزایش ارزش معاملات
یوسف مسافر، کارشناس بازار درباره عملکرد بهمن ماه گروه پلیمری به دنیای اقتصادی گفت: افزایش ارزش معاملات با توجه به کاهش حجم معاملات به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی محصولات و در نتیجه رشد قیمت‌ها در بورس است.
مدیر برنامه‌ریزی و فن‌آوری بازرگانی پتروشیمی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن ماه قیمت برخی از محصولات نسبت به متوسط قیمت شش ماه ابتدای سال افزایش داشته است و روند افزایش قیمت‌ها در بهمن ماه به دلیل افزایش ارزش معاملات بهمن ماه نسبت به دی ماه است. مسافر درباره دلیل افزایش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی اظهار داشت: در زمان بحران اقتصادی واحدهای تولیدی پتروشیمی در دنیا کاهش تولید را در دستور کار قرار دادند. لذا کاهش تولید و فروش محصولات از موجودی انبار تولیدکنندگان پتروشیمی، همچنین پایان تعطیلات سال نو چینی و شروع فعالیت در این کشور باعث شد که تقاضا در بازار افزایش یابد و در نتیجه قیمت‌ها رشد کنند.
وی پیش‌بینی کرد که روند رو به رشد قیمت‌ها در اسفند ماه نیز ادامه داشته باشد.
کاهش ۱۸۵تومانی «۱۵۰۲»
این گزارش حاکی است، پلی‌استایرن 1502 در اولین روز معاملاتی دی ماه بالاترین نرخ را با قیمت 13هزار و 800ریال در زمستان داشت. این محصول در 2 بهمن ماه تا 11هزار و 528ریال کاهش قیمت داشت که پایین‌ترین سطح قیمت را در 2 ماه زمستان به ثبت رساند.
بر اساس این گزارش، ۱۵۰۲ در آخرین روز معاملاتی با کاهش ۱۸۵۰ ریالی تا مرز ۱۱هزار و ۹۵۰ریال کاهش قیمت یافت.
افزایش 506تومانی «7240»
پلی‌استایرین مقاوم ۷۲۴۰ طی معاملات زمستان به صورت پلکانی از ۷هزار و ۹۴۰ریال تا ۱۳هزار و ۲ریال در هر کیلو رشد قیمت داشت. این در حالی است که نرخ پایه تعیین شده برای این محصول در پایین‌ترین سطح قیمت معامله شده نسبت به بالاترین رقم معامله شده کاهش ۴۰تومانی داشت.
7240در 9 دی ماه با 7هزار و 940ریال به روی رینگ رفت که بدون افزایش قیمت به فروش رسید. این محصول در 26دی‌ماه با قیمت 7هزار و 530ریال برای عرضه به روی تابلو آمد. تقاضای بالای بازار باعث شد نرخ این محصول تا سقف 9هزار و 11ریال در هر کیلو بالا برود، این روند در 9 بهمن ماه نیز ادامه داشت. قیمت پایه محصول بدون تغییر روی رینگ رفت و باز هم تقاضای بالای بازار باعث شد نرخ نهایی این محصول تا 11هزار و 511ریال افزایش یابد.
بعد از افزایش قیمت این محصول شایعه تعیین سقف قیمت و محدودیت برای میزان خرید محصول در بازار بالا گرفت، تعیین سقف که توسط کارشناسان بازار شد. اوج قیمت ۷۲۴۰ در ۱۶بهمن ماه به ثبت رسید، باز هم قیمت پایه این محصول تغییر نکرد و تقاضای بالای بازار باز هم قیمت ۷۲۴۰را افزایش داد و این محصول در هر کیلو قیمتی بالغ بر ۱۳هزار و ۲ریال داشت.
ورود سلف به رینگ پتروشیمی
مقایسه آمار معاملات دی و بهمن ماه نشان می‌دهد در معاملات بهمن ماه رینگ پتروشیمی و در گروه پلیمری‌ها ۵معامله سلف برای ۴محصول و در ۵ نوبت بر روی محصولات ۱۵۰۲ و ۱۷۱۲ و پلی ونیلیل ۷۰۵۴ و ۶۵۵۸ انجام شد.
بنابراین گزارش، روند روبه رشد قیمت‌ها در پایان هر ماه نشان می‌دهد که بازار اسفند ماه رینگ پتروشیمی داغ‌تر از ماه‌های قبل باشد و روزهای پایان سال بورس کالا در اختیار معاملات پتروشیمی قرار گیرد.