رینگ پتروشیمی در انتظار تصمیمات جدید

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: هفته گذشته رینگ پتروشیمی بورس کالا اولین سال از فعالیت خود را پشت سر گذاشت. طی این مدت موارد و مشکلاتی که اغلب کارگزاران و خریداران با آن رو‌به‌رو می‌شدند به طور پراکنده و طی جلساتی با مدیران و کارشناسان بورس، بررسی شد اما هنوز برخی مسائل وجود دارد که به عقیده فعالان بازار باید به صورت مشخص و در جلسات مشترکی با حضور دست‌اندرکاران شرکت‌های عرضه‌کننده و تولیدی بررسی شود.

از جمله این موارد می‌توان به محدوده رقابت کارگزاران در جذب مشتری‌های جدید، نحوه اطلاع‌رسانی درخصوص عرضه‌ها، قیمت‌گذاری بر مبنای نرخ‌های جهانی و مباحثی که اخیرا در حوزه نرخ‌گذاری بر مبنای FOB بندرعباس مطرح شد و همچنین جذب و عرضه‌کننده‌های بیشتر در بازار اشاره کرد.

یکی از کارگزاران بورس کالا درخصوص مواردی که اخیرا در بورس مطرح شده، می‌گوید: با توجه به اینکه تنوع عرضه‌کننده‌ها در رینگ پتروشیمی کم است و از سوی دیگر طی این مدت معاملات بورس کالا به لحاظ رکود بازار فولاد، بر فروش محصولات پتروشیمی متمرکز شده است، کارگزاران تلاش بسیاری برای جذب مشتری می‌کنند.

این رقابت زمانی بیشتر شد که شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات در رینگ پتروشیمی عرضه‌های خود را به کارگزاران دولتی داد. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از کارگزاران بخش خصوصی نیز در بورس فعالیت می‌کنند، انتخاب کارگزاران باید بر مبنای عملکرد آن‌ها در جذب خریدار باشد.

وی به توزیع عرضه‌ها در رینگ فولاد اشاره کرد و گفت: در رینگ فولاد که ذوب‌آهن بیشترین محصول را در رینگ فولاد عرضه می‌کند، با توجه به حجم خرید و توانایی کارگزاران در حوزه بازاریابی، عرضه‌ها را بین کارگزاران توزیع می‌کند. وی با بیان اینکه کارگزاران بخش خصوصی امیدوارند این روش در رینگ پتروشیمی هم مورد استفاده قرار گیرد گفت: با توجه به اینکه عرضه محصولات در گروه قیر هم در اختیار تنها دو کارگزاری است بهتر است آیین‌نامه مشخصی از سوی بورس برای این مورد تعیین شود.وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته در تالار بورس کالا اعلام شد که تعدادی واحدهای مصرف‌کننده مواد پلیمری می‌توانند از طریق کارگزاری بانک صنعت و معدن خریدهای خود را انجام دهند. این گونه تصمیمات اگر به شکل یک پیشنهاد باشد مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که به صورت یک اجبار طراحی شود، باعث تنش در بازار می‌شود.

خریداران به شفافیت بازار اطمینان کنند

یکی از فعالان بازار درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص فروش می‌گوید: عمده عرضه محصولات پلیمری که توسط شرکت بازرگانی انجام می‌شود، از یک ماه قبل به بازار انجام می‌شود، اما این عرضه‌ها بعضا در طول ماه با تغییر همراه می‌شود. این تغییرات اگر چه محدود است اما در بین مشتری‌ها و خریداران بورس بعضا این برداشت را به‌وجود می‌آورد که امکان دسترسی زودتر به اطلاعات وجود دارد. به عقیده خریداران این مساله باعث می‌شود تا نحوه عرضه و توزیع کالاها در بازار آزاد توسط تجاری که قبلا محصولی را خریده‌اند تغییر کند.وی خاطرنشان ساخت: چنین تحلیل‌هایی که بعضا مطرح می‌شود به نگاه فعالان بازار نسبت به بورس لطمه می‌زند، از این رو به نظر می‌رسد باید طرح مشخصی برای تغییرات ایجاد شده در برنامه عرضه‌ها تعیین شود. وی همچنین عمده اعتراضات مشتری‌ها را مربوط به نحوه تحویل کالاها ذکر کرد و گفت: هفته گذشته برخی مشتری‌های بورس در تالار، این مساله را مطرح می‌کردند که برای مثال کالایی را به صورت ON خریداری کرده‌اند اما OFF آن در اختیارشان قرار گرفته است.

رینگ صادراتی بهترین مکان برای تعیینFOB است

با توجه به اینکه قیمت‌گذاری محصولات براساس FOB بندرعباس به عنوان طرحی در بازار مطرح و اجرا شد، نظرات متفاوتی در خصوص آن مطرح شد.

در همین راستا یکی از فعالان بازار با اشاره به عدم معامله محصولات پتروشیمی در رینگ صادراتی می‌گوید: هیچ دلیلی وجود ندارد که مبنای قیمت‌گذاری محصولات ما براساس نرخ FOB خلیج فارس باشد. وی با بیان اینکه این طرح برای جلوگیری از ورود کالاهای وارداتی مطرح شد، خاطرنشان کرد: اگر کالاهای صادراتی در رینگ صادراتی بورس عرضه ‌شود بدین ترتیب بعد از مدتی می‌توان امیدوار بود که رینگ صادراتی مبنای نرخ‌گذاری محصولات وارداتی باشد. علاوه بر آن، بر این اساس می‌توانیم به راحتی نرخ‌گذاری محصولات در بازار داخلی را نیز انجام دهیم.وی عدم عرضه محصولات در رینگ صادراتی را بدون توجیه خواند و افزود: اگر چه معدود کالاهایی همچون اسلاک واکس و اکستراکت در رینگ صادراتی عرضه می‌شود اما نه تنها معاملات این کالاها در بورس محدود شده بلکه محصولات پلیمری نیز در این رینگ عرضه نمی‌شود.

وی با اشاره به نرخ‌گذاری قیر صادراتی خاطرنشان کرد: طی این مدت قیمت‌گذاری و معاملات این کالا در رینگ صادراتی، تجربه خوبی برای فعالان در رینگ بود و امید است در آینده و با شروع فعالیت تالار کیش معاملات محصولات صادراتی نیز با وسعت بیشتری انجام شود.