موج بی‌اعتمادی در بازار آهن
آزاده حسینی
طی هفته گذشته موج کاهش قیمت آهن‌آلات با شدت بیشتری در بازار آهن تداوم پیدا کرد.

توقف روند صعودی قیمت آهن‌ قراضه طی ۱۰ روز گذشته و آغاز روند نزولی شمش فولاد در بورس فلزات لندن تا جایی که قیمت شمش در LME مجددا به زیر ۳۰۰دلار در هر تن نیز سقوط کرد، موجب آغاز موج جدید کاهش در بازار جهانی شد که، بازار داخلی ما نیز با تاثیرپذیری از آن مجددا با افت قیمت مواجه شد. در هفته‌ای که گذشت قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار غیررسمی در هر کیلو بین ۳۰ تا ۵۰تومان با کاهش مواجه شد.
این در حالی است که نرخ میلگرد و تیرآهن در بورس کالای ایران طی هفته گذشته نسبت به هفته قبل تغییر قیمتی نداشت.
اینطور که از شواهد پیداست با موج جدید کاهش در اکثر بازارهای جهانی به‌وجود آمده سطح قیمت آهن‌آلات در هفته جاری با کاهش بیشتری دست و پنجه نرم خواهد کرد. در حال حاضر متوسط نرخ میلگرد در بازار غیررسمی تهران بین ۵۳۰ تا ۵۷۰تومان در هر کیلو است، در حالی که در ماه گذشته کسی قادر به پیش‌بینی این سطح قیمت در بازار نبود.
این در حالی است که پیشنهاد نرخ‌های پایین‌تر از 500تومان نیز در بازار تهران شنیده می‌شود، لذا وجود این شایعات موجب توقف حجم مبادلات شده به طوری که فعالان بازار در انتظار پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها هستند.
در هفته گذشته اکثر تولیدکنندگان در بازارهای خارجی به‌خصوص در کشورهای ترکیه و CIS قیمت محصولات خود را پایین آوردند. لذا پیش‌بینی می‌شود در ایران نیز چنانچه در مورد تداوم واردات با نرخ‌های فعلی تعرفه واردات آهن‌آلات تغییری صورت نگیرد شاهد کاهش بیشتر سطح قیمت‌ها باشیم، البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که در سال‌های گذشته بازار سنتی آهن با خرید در ماه‌های پایانی سال اندوخته‌‌ای برای سال آینده جمع می‌کرد، اما در سال جاری با عدم‌اطمینان تجار و فعالان از شرایط بازار آهن در سال آتی به نظر می‌رسد حجم خریدهای پایان سال نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است. پایین آمدن سطح خرید در بازارهای داخلی و خارجی بالاجبار کاهش سطح قیمت‌ها را به تولیدکنندگان تحمیل خواهد کرد.
البته باید دید استراتژی تولیدکنندگان در شرایط بحرانی چگونه خواهد بود و فولادسازان چگونه بحران را پشت سر خواهند گذاشت؟ البته شایعاتی در مورد به ضرر رسیدن برخی شرکت‌های بزرگ فولادساز وجود دارد که تداوم روند نزولی قیمت، صحه‌ای بر این موضوع خواهد بود و به ضرر رسیدن شرکت‌های بزرگ فولادساز شاید امکان تحقق وعده‌های وزیر بازرگانی مبنی‌بر کمک به فولادسازان در صورت اثبات زیان آنها را فراهم آورد.
گرچه امکان تغییر در نرخ تعرفه در ماه پایانی سال بسیار اندک است، اما شاید نوید بخش تغییراتی در راستای کمک و حمایت از فولادسازان در سال آتی باشد. البته اگر این تغییر بتواند کمکی در این شرایط به فولادسازان بکند.


واحد ارقام بر حسب کیلو به تومان است


واحد ارقام بر حسب شاخه به تومان است