محمد حسین بابالو

مولیبدن یکی از فلزات بسیار حائز اهمیت در صنایع شیمیایی و بالاخص ساخت انواع فولادها بوده که از کاربرد وسیع و گسترده و قیمت بالایی نیز برخوردار است. این کالا در گذشته کوتاه مدت از نوسان زیادی برخوردار شد و کاهش قیمت چشمگیری را نیز تجربه کرد. این کاهش قیمت به زیان بسیاری از تولیدکنندگان انجامیده و هم اکنون فعالان این حرفه بالاخص تولیدکنندگان از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. بازار این کالا در اروپا شرایط بسیار سختی را سپری می‌کند.

به گزارش کارشناسان موسسه مشهور مالی مورگان استنلی، برای سال ۲۰۰۹ قیمت مولیبدن باز هم ضعیف باقی خواهد ماند. این موسسه قیمت ۲۶۴۴۸ دلار بر هر تن را برای سال جاری پیش‌بینی کرده و یاد آور شده که مصرف ۸/۵درصد کاهش و تولید نیز ۷/۶‌درصد کاهش خواهد یافت. برای سال ۲۰۰۸، ۲/۱۹ میلیون پوند مازاد عرضه داشته‌ایم که در سال ۲۰۰۹ به ۲/۱۴ میلیون پوند خواهد رسید.

به گفته یکی دیگر از تحلیلگران این بازار، مازاد عرضه سال جاری به ۱۴ میلیون پوند خواهد رسید که چشم‌انداز قدرتمندی را برای باقی ماندن بازار در شرایط فعلی ایجاد می‌کند. برای تغییر شرایط فعلی باید حجم تولید باز هم کاهش یافته و به ۱۰ میلیون پوند در سال برسد.

هم اکنون که در آغاز سال نو چینی قرار داریم و تعطیلات پایان سال در حال سپری شدن است، بازار این کالا در دنیا بالاخص اروپا راکد و به آغاز فعالیت در چین امیدوار است. این انتظار چندی است که به طول انجامیده و با آغاز سال نو باز هم شاهد روند نزولی آرام قیمت این کالا در برخی گریدهای آن هستیم. هم اکنون حجم خرید و فروش بازارهای رتردام و لندن شدیدا کاهش یافته و آخرین اخبار از معامله و بارگیری ۲ کامیون در روزهای گذشته از این کالا با گرید غربی آن در بازارهای آلمان حکایت می‌کند. هم اکنون غالب فعالان بازار تنها قادر به ارائه پیشنهاد فروش و بررسی و ارزیابی آنها بوده و باز منتظر بازگشت تجار چینی هستند، اما این بازگشت تاکنون بسیار آرام بوده است. به گفته فعالان بازار این قاره، بازار مولیبدن اروپا، کاملا مرده است.

در خصوص شرایط آسیا می‌توان گفت که با توجه به اتمام تعطیلات سال نو چینی، شرایط اندکی بهبود یافته و امید به بهبود، افزایش یافته است. به گزارش platts، احتمال بازگشت تجار ژاپنی و کره جنوبی پس از تعطیلات بسیار زیاد بوده و بر این اساس، نزدیک به ۴۰۰۰ تن انواع مولیبدن از آمریکا به مقصد چین به وسیله کشتی حمل گردیده است. هم اکنون و در آغاز فعالیت بازارها ۸۰ تا ۱۰۰ تن از این کالا از مقصد ژاپن و کره جنوبی خریداری شده است. به گزارش ماه ژانویه نشریه انجمن‌های ملی انرژی چین، این انجمن نزدیک به ۱۰۰۰۰ تن مولیبدن یا نزدیک به ۲ تا ۳‌درصد نیاز جهانی را خریداری خواهد کرد. هم اکنون و با توجه به کاهش شدید تولید مولیبدن در جهان، باز هم با عرضه مازاد بر تقاضا مواجه هستیم. کاهش تولید کارخانجات بزرگ فولادسازی از جمله آرسلور میتال به کاهش شدید تقاضای این کالا انجامیده است.

در داخل کشور نیز شرایط تولیدکنندگان داخلی که با جهت‌گیری صادراتی سال‌ها است که فعالیت می‌نمایند نیز با شرایط ذکر شده تفاوت چندانی ندارد. میزان تولید داخلی این کالا در مقایسه با تقاضای داخلی بسیار پایین بوده و این مطلب اهمیت صادرات این کالا را بیشتر نمایان می‌کند. به گزارش شرکت ملی مس ایران، در ۹ ماه پایانی سال جاری میزان تولید کنسانتره مولیبدن برابر با ۴۰۷۵۷ تن بوده است. این میزان تولید نیز به نسبت میزان تقاضای داخلی این کالا در شرایط فعلی بیشتر بوده و مابقی این میزان به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌گردد. بهترین حالت برای فعالان این بازار در ابتدا کاهش تولید و وفق دادن خود با شرایط بازار همچون سایر تولیدکنندگان و رقبا و گاها توقف فعالیت Wait & See، همچنین تلاش برای حضور در بازارهای آسیایی و استفاده از موقعیت‌های موجود آن بازارها است که با توجه به حجم موجود در انبارها و توانایی نوسان قیمت برخی تولیدکنندگان چینی، تحقق این امر اندکی سخت نشان می‌دهد. نکته مهم‌تر آنکه با توجه به نوسان قیمت و شرایط بازارها، تولیدکنندگان و تجار تا حد ممکن از انعقاد قرارداد به صورت‌های تحویل و تسویه حساب نهایی در آینده خودداری کنند، زیرا ممکن است خریداران از تحویل کالا و پرداخت تمام پول بگریزند.