جو روانی میلگرد 600 تومانی شکسته شد

زهرا مسافر- طی هفته گذشته با شکسته شدن جو روانی قیمت ۶۰۰تومان نرخ میلگرد به محدوده ۵۰۰تومان وارد شده و نرخ تیرآهن نیز با مقاومت ذوب‌آهن اصفهان در پایان هفته در بازار با کاهش روبه‌رو شد.

به رغم آنکه مسوولان ذی‌ربط طی هفته گذشته از به کف رسیدن قیمت ‌آهن‌آلات خبر داده بودند، اما طی هفته گذشته همچنان نرخ فولاد و محصولات فولادی در بازار غیررسمی با کاهش روبه‌رو شد، بدین ترتیب احتمال کاهش یافتن حجم مبادلات نیز می‌رود.

طی مدت یاد شده، علاوه بر افت نرخ میلگردهای عرضه شده در بازار رسمی، در بازار غیررسمی نیز شاهد این کاهش بودیم، به گونه‌ای که در بازار تهران هر کیلو میلگرد از ۶۰۸تومان به طور میانگین در پایان هفته به ۵۹۱تومان رسید که از کاهش ۱۷تومانی در هر کیلو برخوردار بود.

در این مدت، در بازار غیررسمی نیز اغلب شرکت‌های بخش‌خصوصی میلگرد تولیدی خود را با کاهش نرخ در بازار غیررسمی عرضه کردند، به گونه‌ای که قیمت این محصول در این بازار بین ۵۳۰ تا ۵۹۰ تومان در هر کیلو در نوسان بود.

طی هفته گذشته تیرآهن نیز کاهش قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد، به طوری که نرخ هر کیلو تیرآهن از ۸۴۷ تومان در هر کیلو در پایان هفته به طور میانگین به مبلغ ۸۱۵ تومان رسید.

طی مدت یاد شده، نرخ هر کیلو تیرآهن به طور میانگین افت ۳۲ تومانی را تجربه کرد.

در این مدت، هر کیلو تیرآهن در بازار غیررسمی کاهش ۷/۳درصدی داشت.

طی یک هفته گذشته محصولات فولادی نیز کاهش قیمت داشت. به گونه‌ای که هر کیلو محصول فولادی عرضه شده از سوی فولاد بافت و گروه صنعتی پولاد کف از ۸۰۶ تومان به طور میانگین به ۷۷۳تومان در پایان هفته رسید که کاهش ۳۳ تومانی را در هر کیلو داشت.

در مدت یاد شده، نرخ شمش فولاد عرضه شده از سوی کارخانه‌های فولاد جنوب و ذوب‌آهن البرز غرب ثابت بود و بدون تغییر در بازار غیررسمی عرضه شدند.

بر اساس آخرین تحولات بازار شمش در دنیا، بیلت CIS با کاهش، اما در آسیای جنوب شرقی با افزایش روبه‌رو شده است. این در حالی است که در بازار داخل شاهد هیچ گونه نوسان قیمتی در بازار شمش نبوده‌ایم.

بر اساس این گزارش طی هفته گذشته هر کیلو شمش ۱۵۰×۱۵۰ به قیمت ۴۱۰تومان و هر کیلو شمش ۱۲۵×۱۲۵ به مبلغ ۴۳۵تومان در بنادر کشور عرضه شده است. فعالان بازار معتقدند، پیش‌بینی می‌شود که تا دو هفته آینده قیمت هر تن شمش روی عدد ۴۳۰دلار ثابت بماند، اما پس ازتعطیلات نوروزی در سال آینده با رشد مواجه شود که البته نرخ آن از ۴۵۰دلار بالاتر نخواهد رفت.