بورس نیوز- شرکت عظیم معدنی BHP اعلام کرد که روند افزایش ذخیره‌سازی سنگ‌آهن و به تبع آن کاهش خرید این محصول از جانب چینی‌ها روبه پایان بوده و همین امر نیز منجر به افزایش قیمت در بازار نقدی خواهد شد.

بر اساس تضمین فعالان بازار محصولات معدنی، تا پایان ماه نوامبر ۲۰۰۸ در حدود ۱۲۵میلیون تن سنگ‌آهن در بنادر چین و ۶۸میلیون تن در کارخانه‌های تولید فولاد این کشور ذخیره بوده است.

شایان ذکر است که ذخیره بالای سنگ‌آهن در چین باعث شد تا در ماه‌های گذشته تحویل شش‌میلیون تن سنگ‌آهن تولیدی BHP به چین که به عبارتی ۵درصد از تولید سالانه این شرکت را شامل می‌شود، به تاخیر افتاده و این شرکت مجبور شد تا با ارائه تخفیف نقدی، این میزان محصول را در بازار نقدی به فروش برساند.

مار بوس کلاپرز در این رابطه اظهار داشته است که در ماه‌های گذشته چینی‌ها به شدت از ذخایر خود استفاده کرده و هم‌اکنون زمان خرید سنگ‌آهن دوباره فرا رسیده است.

شایان ذکر است که هم‌اکنون مذاکرات شرکت‌های فولادسازی ژاپنی و چینی با سه شرکت BHP ، Vale و Rio Tinto بر سر قراردادهای سنگ‌آهن سال ۲۰۰۹ به بن‌بست رسیده است؛ چراکه این سه شرکت حاضر به قبول درخواست آسیایی‌ها برای کاهش ۴۵درصدی قیمت این محصول نیستند.