هیجان بورس فروکش کرد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- دیروز در بورس کالای ایران در رینگ فولاد، ۵ سبد از محصولات ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد که با قیمت ثابت معامله شد کارگزاران این وضعیت را پس از روز پرهیاهوی بورس در روز یکشنبه هفته جاری، فروکش‌ کردن هیجان خرید تعبیر می‌کنند. در این روز سبد تیرآهن ۱۶ و ۱۸ و میلگرد ۲۰-A۳ این شرکت با نرخ ۶۶۶تومان، سبد میلگرد ۳۲ تا ۸-A۳ با قیمت ۵۳۰ تومان و سبد میلگرد ۲۲ و ۱۸-A۳ نیز با قیمت ۵۳۵ تومان فروش رفت.

در این روز همچنین سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۴-A۳ و میلگرد ۱۶-A۲ نیز به ترتیب ۵۴۰ و ۵۳۵ تومان معامله شد. سبد میلگردهای فولاد آذربایجان مجددا عرضه شد اما فروش نرفت. این شرکت دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ خود را ۵۴۰ تومان عرضه کرد که خریداران قیمت ۴۸۵تومان را برای آن‌ پیشنهاد دادند. میلگرد۲۸ -A۳ این شرکت هم با قیمت ۵۴۰ تومان عرضه شد اما پیشنهادی از سوی خریداران مطرح نشد.

بازار به شرایط هفته قبل بازگشت

خریدهای دیروز در بورس پروژه‌ای بوده و از بازار درخواست خریدی وجود نداشت و این در حالی بود که روز یکشنبه میلگردهای ذوب‌آهن با فشار و هجوم شدید خریداران مواجه شده بود.

یکی از کارگزاران بورس وجود این وضعیت و وارد نشدن خریداران به میدان رقابت را فروکش کردن هیجان ناشی از افت قیمت میلگرد عنوان کرد که در روز یکشنبه از سوی ذوب‌آهن اصفهان اعمال شده بود. به گفته یکی از کارگزاران بورس، روز یکشنبه برخی خریداران با توجه به اینکه به یکباره نرخ میلگرد کاهش پیدا کرده بود، با این تحلیل که این رقم، پایین‌ترین قیمت ممکن و قابل تصور برای این کالا است دچار هیجان آنی شدند، اما با گذشت چند روز و عدم تحرک در بازار به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت میلگرد بازهم امکان کاهش دارد. وی این تحلیل و پیش‌بینی که قیمت‌ها امکان افت بیشتر دارد را ناشی از ورود کالاهای وارداتی و وفور محصول ذکر کرد و گفت: در حال حاضر میلگرد چینی و ترکیه با قیمت‌هایی پیشنهاد می‌شود که با در نظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل و حتی کارمزدهای بورس، برای خریداران ارزان‌تر تمام می‌شود. در کنار این مساله، مورد دیگری نیز وجود دارد و آن عرضه مجدد محصولات شرکت بازرگانی دولتی است. برخی فعالان بازار آهن با اشاره به عرضه میلگردهای این شرکت معتقدند یکی از دلایل متوقف شدن هیجان خرید در روز چهارشنبه نگرانی از عرضه مجدد کالاهای این شرکت است.

فلسفه عرضه محصولات وارداتی در بورس

یکی از فعالان بازار با اشاره به فلسفه عرضه محصولات وارداتی در بورس می‌افزاید: بازرگانی دولتی زمانی قرار بر این شد که کالای خود را در بورس عرضه کند که بازار با رشد شدید قیمت‌ها مواجه شده بود و به تنظیم بازار احتیاج داشتیم، اما در حال حاضر که محصولات تولید داخل هم در بورس فروش نمی‌رود، این عرضه‌ها خریداران را در شرایط خاصی قرار می‌دهد.

وی معتقد است، بحث تیرآهن از میلگرد متفاوت است. به گفته وی، رشد قیمت تیرآهن در شرایط فعلی تا حدودی قابل قبول است، چراکه تمام حساسیت بازار و انرژی آن به سمت این کالا متمرکز شده است.