مرکز خدمات فولاد ایران- خریداران بیلت در شرق آسیا از جمله آسیای جنوب شرقی، کره و چین، قیمت های پیشنهادی خود را برای خرید بیلت در سطح ۴۱۰ تا ۴۲۰‌دلار هر تن سی اف آر شرق آسیا اعلام کرده اند. این در حالی است که قیمت‌های پیشنهادی از سوی کارخانجات عرضه کننده افزایش یافته است.

از سوی دیگر، خبرها حاکی از آن است که به دنبال کاهش قیمت قراضه، قیمت بیلت CIS روبه کاهش است.

هفته گذشته بیلت تولید اوکراین و روسیه در قیمت ۴۱۵ تا ۴۲۰‌دلار هر تن سی اف آر آسیای جنوب شرقی معامله شده است. یکی از تجار ویتنامی، بیلت روسی را در قیمت ۴۱۷ دلار هر تن سی اف آر خریداری کرده است.

کارخانجات روسیه و شرق آسیا قصد دارند قیمت های صادراتی خود را به حدود ۴۳۰ تا ۴۶۰‌دلار هر تن سی اف آر آسیای شرقی افزایش دهند. کارخانجات روسی قیمت های خود را در حدود ۴۳۰ تا ۴۳۵‌دلار هر تن سی اف آر کره و کارخانجات مالزیایی در حدود ۴۵۰‌دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌دهند. کارخانجات ترک نیز محصولات خود را برای سفارشاتی که در تناژ بالا هستند، در قیمت ۴۳۰ تا ۴۴۰‌دلار هر تن سی اف آر آسیای جنوب شرقی عرضه می‌کنند. گفته می‌شود که اختلاف میان قیمت‌ها مانع از انجام معامله می‌شود.

ادامه کاهش قیمت‌های بیلت سی‌آی‌اس

اخیرا همراه با کاهش قیمت‌های قراضه، قیمت بیلت CIS نیز رو به کاهش بوده است. در حال حاضر بیلت CIS در قیمت ۳۷۵ تا ۳۹۰دلار هر تن و بیلت تولید ترکیه در قیمت ۴۰۰ تا ۴۳۵دلار هر تن پیشنهاد می‌شود. علت پایین بودن قیمت‌های پیشنهادی، ضعف تقاضا و گسترش بحران اقتصادی در جهان است.

کارخانجات نورد در اروپا، ترکیه و خاورمیانه انتظار قیمت‌های معقول تری را برای بیلت دارند. آن ها تنها متناسب با تقاضای روز و سفارشات دریافتی خود خرید می‌کنند.

علاوه بر این توزیع‌کنندگان ترک، محصولات ساخته شده خود را در قیمت‌های بسیار پایینی پیشنهاد می‌دهند. برای کارخانه‌هایی هم که عمده محصولات خود را در بازار داخلی ترکیه به فروش می‌رسانند، در حال حاضر خرید بیلت در این قیمت‌ها مشکل است، ولی کارخانه‌هایی که محصولات خود را صادر می‌کنند، بیلت مورد نیازشان را از اوکراین خریداری می‌کنند.