دلایل کاهش قیمت ورق در آغاز سال جدید چینی

مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت ورق گرم چین پس از تعطیلات سال نو در این کشور رو به کاهش گذاشته است. قیمت این کالا در شانگهای که ۴۰۵۰‌یوآن (۵۹۳‌دلار) هر تن بود، در ظرف سه روز ۲۵۰‌یوآن (حدود ۳۷‌دلار) هر تن کاهش یافته است. قیمت تحویل نقدی ورق گرم برای ضخامت ۵/۵ میلی‌متر به بالا ۱۴۰ تا ۱۵۰‌یوآن (۲۰ تا ۲۲‌دلار) هر تن تنزل یافته است. این امر باعث نگرانی تجار شده است، زیرا آنها فکر می‌کنند ممکن است قیمت‌ها بازهم کاهش یابد. کاهش قیمت‌ها چند علت دارد:

۱ - ادامه بحران اقتصادی در جهان که موجب کاهش صادرات شده است.

۲ - افزایش سریع موجودی انبارها به میزان ۵۱۷‌هزار تن در طول هفته اخیر. آمار نشان می‌دهد موجودی انبارها تا آخر فوریه به ۶۲۰‌هزار تن خواهد رسید.

۳ - افزایش عرضه در ژانویه که به ۵/۴۱‌میلیون تن رسید، در حالی که این رقم در دسامبر ۸/۳۷‌میلیون تن و در نوامبر ۱۹/۳۵‌میلیون تن بود.

۴ - افزایش واردات ارزان قیمت که در سه ماه اول سال نو به بازار چین می‌رسد. این واردات به موجودی‌ها اضافه می‌شود، در حالی که صادرات عملا متوقف است.

۵ - قیمت بالای ورق گرم صادراتی چین در مقایسه با نوع وارداتی آن. قیمت ورق گرم با ضخامت ۷۵/۲ میلی‌متر در بازار شانگهای ۶۰۶‌دلار هر تن است. در حالی که این کالا در بازار آمریکا ۵۸۱ و در بازار اروپا ۵۸۳‌دلار هر تن قیمت دارد. با این شرایط امکان صادرات و رقابت محصولات چین بسیار بعید است.

اما در بلندمدت شرایط به همین شکل باقی نخواهند ماند، زیرا:

الف: در فصل اول امسال عرضه از تقاضا پیشی نخواهد گرفت.

ب: مجموع عرضه فولاد خام در فصل اول ۱۱۵‌میلیون تن پیش‌بینی شده که ۱۰‌میلیون تن کمتر از مدت مشابه سال قبل است، اما تولید میلگرد بیشتر از ورق گرم خواهد بود. تولید ورق گرم زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین عرضه آن به نسبت کل تولید فصلی، کمتر از حجم آن در سه ماه اول سال قبل خواهد بود.

ج: پکن برای افزایش تقاضای داخلی اخیرا ۳۶‌میلیارد دلار به بخش‌های اتومبیل سازی و فولاد اختصاص داده است. از سوی دیگر وام‌های جدیدی از نوامبر تا ژانویه به بخش فولاد اعطا شده که مقدار آن تا پایان ژانویه به ۱۸۵‌میلیون دلار می‌رسد. برای فصل اول و دوم سال ۲۰۰۹ نیز وام‌های جدیدی در نظر گرفته شده است، بنابراین تولید‌کنندگان فولاد مشکل نقدینگی نخواهند داشت. به‌همین علت احتمال ارزان فروشی نیست.

با توجه به عوامل فوق، مازاد موجودی تا پایان فصل اول امسال از بین خواهد رفت به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود قیمت فولاد از اوایل بهار رو به افزایش بگذارد.

افت قیمت ورق سرد در چین

خبرها حاکی از آن است که در بازار ورق سرد این کشور نیز پس از افزایش سریع قیمت ورق سرد چین در هفته گذشته، قیمت این کالا در بازار داخلی این کشور اندکی کاهش یافته است.

در بازار شانگهای، ورق سرد ضخامت یک میلی‌متری محصول آنشان استیل با ۵۰‌یوآن کاهش به ۴۶۵۰‌یوآن هر تن رسیده است. ورق سرد ضخامت ۲/۱ تا ۲ میلی‌متر نیز در قیمت ۴۶۰۰‌یوآن هر تن پیشنهاد می‌شود. ورق سرد کویل تولید مانشان استیل با ۲۰ تا ۵۰‌یوآن هر تن افزایش نسبت به ماه گذشته در قیمت ۴۵۵۰‌یوآن هر تن عرضه می‌شود.

قیمت صادراتی برای ورق سرد ضخامت یک میلی‌متر بین ۶۲۰ تا ۶۴۰‌دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌شود که نسبت به اواخر ماه قبل تغییر چندانی نداشته است. صادرات زیادی در این کشور صورت نمی‌گیرد، زیرا تولید‌کنندگان فولاد حاضر نمی‌شوند محصولات خود را در قیمت‌های پایین تر از قیمت‌های بازار داخلی صادر کنند.

اگر سود صادرات بیش از سود فروش در بازار داخلی نباشد، هیچ بهبودی در وضعیت صادرات ایجاد نخواهد شد.

زیان شدید صنعت فولاد

چین در فصل پایانی ۲۰۰۸

اتحادیه آهن و فولاد چین (CISA) اعلام کرد که افت قیمت فولاد باعث شده تا صنعت فولاد این کشور در فصل چهارم سال گذشته ۶/۴۹میلیارد یوآن (۳/۷ میلیارد دلار) را از دست بدهد.

به گزارش بورس نیوز در گزارش CISA عنوان شده است که تنها در ماه دسامبر، از ۷۱ شرکت بزرگ و متوسط فولادسازی چین، ۶۲ درصد از این شرکت‌ها با زیانی به مبلغ ۲۹.۱ میلیارد یوآن در مجموع مواجه شده‌اند. بنابر این گزارش، افت شدید تقاضای فولاد در پی رکود اقتصاد جهانی و به تبع آن افزایش قابل‌ملاحظه موجودی انبار فولادسازان باعث شده تا هزینه‌های سنگینی بر این شرکت‌ها وارد شود.

ذکر این نکته ضروری است که از ماه نوامبر روند قیمتی فولاد چین کمی مثبت شده و پس از پایان تعطیلات رسمی سال نوی این کشور در هفته گذشته نیز بازار رونق مناسبی را تجربه کرده است. برای مثال فولاد مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز طی هفته گذشته ۲۰۰ یوآن در هر تن گران شده و به ۳۸۵۰ یوآن رسیده است.CISA همچنین اعلام کرده است که تولید فولاد چین در ماه ژانویه سال جاری نیز بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۸ به حدود ۴۰ میلیون تن رسیده است. به عقیده کارشناسان اتحادیه آهن و فولاد چین، عدم نوسان شدید قیمت فولاد در ماه‌های اخیر نشان دهنده افزایش اعتماد در سطح بازار این محصول است.