گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: تثبیت نرخ داخلی قیر در بورس کالا تا روز دوشنبه ادامه پیدا کرد، اما در این روز بالاخره پس از 2ماه شرکت پاسارگاد نرخ کالای خود را کاهش داد.

طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده، قیمت ماده اولیه تولید آن (V.B) که پیش از این بر مبنای میانگین نرخ قیر در ماه قبل تعیین می‌شد، در حال حاضر بر مبنای میانگین قیمت قیر در همان ماه تعیین می‌شود.از این‌رو برخی فعالان و خریداران معتقدند یکی از دلایلی که نرخ داخلی کاهش پیدا نمی‌کرد همین مساله بود اما در هر صورت برای اغلب خریداران این تثبیت قیمت در حالی که روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی روبه کاهش است توجیه نداشت. اما از سوی دیگر برخی نیز معتقدند در حال حاضر که وزارت راه و شهرداری‌ها عمده خریداران قیر تولید شده در دو شرکت نفت جی و پاسارگاد هستند، می‌توانند در کاهش نرخ موثر باشند اما طی این مدت این دو نهاد به اندازه کافی در خصوص کاهش قیمت‌ها چانه‌زنی نکرده‌اند. یکی از خریداران قیر حاضر در تالار بورس کالا در این خصوص می‌گوید: نمایندگان خرید این دو نهاد تنها یک روز در تالار حضور داشتند و طی این مدت هیچ فشار یا درخواستی مبنی بر کاهش قیمت قیر را مطرح نکرده‌اند.به گفته وی، وقتی خریدار بدون هیچ‌گونه اعتراضی کالا را با نرخ قبلی خریداری می‌کند، فروشنده هم انگیزه‌ای برای این کار ندارد و در حال حاضر این خریداران عمده قیر هستند که می‌توانند فضای رقابت و چانه‌زنی در بازار قیر را گرم‌تر کنند.به عقیده وی بخش‌خصوصی کمتر از ۲۰درصد از قیر عرضه شده در بورس را می‌خرد و نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت بگذارد.
تثبیت قیمت ها درآسیا
طی هفته منتهی به ۶ فوریه در اغلب کشورهای آسیایی قیمت قیر ثابت ماند. در این هفته قیمت قیر در تایلند، اندونزی، ژاپن، بحرین و تایوان ثابت ماند، اما نرخ این کالا در بازار کره‌جنوبی و سنگاپور کاهش یافت. تنها در ژاپن نرخ این کالا با ۲دلار رشد مواجه شد.در هفته مورد بررسی قیمت قیر آفریقای جنوبی ۹۹دلار کاهش یافت و بین ۲۳۸ تا ۲۴۶دلار فروش رفت و در کره‌جنوبی نیز با ۲دلار کاهش قیمت ۳۲۶دلار معامله شد. در هند این کالا تنها ۲دلار رشد داشت که بین ۴۸۳ تا ۴۹۸دلار معامله شد. نرخ تایلند ۲۸۵ تا ۲۹۵دلار بود. قیمت صادراتی این کالا در تایلند ۳۱۰ تا ۳۱۵ دلار به ثبت رسید.قیمت صادراتی سنگاپور ۲دلار رشد کرد و ۳۲۴ تا ۳۲۹دلار به ثبت رسید. سنگاپور محموله‌های خود برای مالزی را با ۱۰دلار کاهش قیمت، ۲۰۳ تا ۲۰۷دلار فروخت.
کاهش نرخ قیر در اروپا
طی هفته منتهی به ۶ فوریه در بازار اروپا قیمت قیر در اغلب کشورها کاهش یافت و در این روز تنها نرخ محموله‌های انگلستان رشد داشت. بر اساس این گزارش قیمت محموله‌های هلند، بلژیک و فرانسه تا ۷دلار کاهش یافت.
بر این اساس محموله‌های هلند 295 تا 308 دلار به ثبت رسید. در بازار بلژیک هم 295 تا 308 دلار بود.
در فرانسه هم ۳۲۱ تا ۳۵۹دلار فروخته شد. در بازار آلمان این کالا تا ۱۴دلار کاهش یافت و با قیمت ۳۲۱ تا ۳۴۶دلار معامله شد. در ایتالیا این کالا ۲۶دلار کاهش یافت و با قیمت ۲۵۷دلار فروش رفت و در اسپانیا هم با ۷دلار کاهش قیمت ۳۰۸ تا ۳۳۴ دلار فروش رفت.