اکثر مصرف کنندگان پلی اتیلن (به خصوص پلی اتیلن سنگین) در ترکیه به خاطر عرضه محدود این ماده از جانب تولیدکنندگان خاورمیانه شکایت دارند. به نظر می‌رسد به دلیل کاهش تقاضا برای این ماده در ماه ژانویه و تعطیلات سال نو تولیدکنندگان میزان کمی از این ماده را به بازار ترکیه اختصاص داده باشند. این مصرف‌کنندگان اذعان می‌دارند که از جانب تولیدکنندگان کمتر پیشنهاد خرید دریافت می‌کنند.

در حالی که بازار ترکیه از پلی‌اتیلن‌های تولید شده در کشورهای خاورمیانه خالی است، تولیدکنندگان برزیلی و تایلندی محصولاتی برای عرضه به این بازار دارند. بنابر بررسی‌ها قیمت CIF پلی اتیلن تولید برزیل نسبت به قیمت‌های هفته گذشته این محصول (تولیدات خاورمیانه) بیست و پنج دلار برای هر تن بیشتر است، این در حالی است که قیمت محصولات تایلندی نسبت به برزیلی بین چهل و پنج تا شصت دلار برای هر تن بیشتر است.

محموله‌های غیرمعمولی که از راه‌های دور وارد بازار ترکیه می‌شوند به دلیل مدت زمان طولانی ترانزیت مشتریان زیادی ندارند.

چنین چشم‌اندازی در بازار پلی اتیلن مصر نیز وجود دارد و خریداران در این بازار نیز با کمبود پلی اتیلن تولید کشورهای خاورمیانه مواجه شده‌اند. به گفته برخی منابع، این تولیدکنندگان یا برای محصول خود قیمت بالاتری پیشنهاد می‌کنند یا می‌گویند که محصولی برای فروش ندارند. خریداران این موقعیت را این گونه تفسیر می‌کنند که عرضه‌کنندگان منطقه‌ای با انجام این کار درصدد تحکیم موقعیت خود در بازار در ماه فوریه هستند.

محموله‌های پلی اتیلنی از کره و آمریکا به بازار مصر راه یافته‌اند. قیمت محصول پلی اتیلن سبک کره‌ای تقریبا هم قیمت محصولات خاورمیانه است، اما قیمت محموله‌های آمریکا به دلیل بعد مسافت از قیمت پلی اتیلن خاورمیانه بیشتر است. تفاوت قیمت این محموله‌ها در مقایسه با محصولات کره‌ای برای پلی اتیلن سبک بین ده تا سی دلار هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی بین بیست تا چهل دلار هر تن است. به هر حال این محصولات نظر خریداران مصری را جلب نکرده‌اند و آنها در صدد یافتن منابع نزدیکتری (مثل خاورمیانه) برای رفع نیازهای خود هستند.

مشارکت قطر برای تولید پلی‌‌اتیلن در سال ۲۰۰۹

شرکت Qatifin مشارکت خاصی بین قاپکو، Total فرانسه و شرکت نفت قطر است و سهم این شرکت‌ها از این پروژه به ترتیب ۶۳درصد، ۳۶درصد و یک‌درصد است. این مشارکت به ارزش ۳/۱میلیارد دلار برای تولید ۴۵۰هزار تن پلی اتیلن سبک خطی در جنوب قطر، شهر صنعتی Mesaieed آغاز به کار خواهد کرد و محصولی تحت عنوان نام تجاری LOTRENE را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. با تولید این محصول منطقه خلیج فارس نقش مهم‌تری در تولید پلی اتیلن‌ها در سطح جهان پیدا خواهد کرد.

یک ماه کم‌رونق برای بازار پی وی سی ایتالیا

چهار ماه متوالی است که بازار پلی وینیل کلراید در ایتالیا کم‌رونق و کساد بوده است. حتی چند ماه پیش از تعطیلات کریسمس نیز بازار به علت عدم تعادل عرضه و تقاضا وضعیت خوبی نداشت. دست‌اندرکاران بازار تصریح کرده‌اند که تقاضا در بازار تک محموله رو به کاهش داشته است.

برخی تولیدکنندگان محلی اظهار داشتند پس از تخفیفاتی که در ماه دسامبر به مشتریان داده‌اند (بین هشتاد تا نود یورو برای هر تن) اکنون قیمت‌ها را چهل تا پنجاه یوروی دیگر در هر تن کاهش داده‌اند. بنابر اطلاعاتی که از خریداران کسب شده است قیمت‌ها از شصت تا صد دلار کاهش یافته است.

در این هفته قیمت‌های تک محموله نیز متحمل کاهش قیمت زیادی شده است. برخی فروشندگان که قیمت‌های بالایی ارائه می‌کردند خود را از بازار کنار کشیده‌اند و همین کار باعث شده در عرض چند هفته قیمت‌ها بین هشتاد تا نود یورو کاهش یابد. کف قیمت این ماده نیز به دلیل کاهش تقاضا و باقی ماندن محصول در انبارها کاهش یافته است. اگر قیمت‌های تک محموله را با قیمت‌های اواخر دسامبر سال ۲۰۰۸ مقایسه کنیم، متوجه کاهش قیمت هنگفتی در حدود ۱۵۰ یورو در هر تن خواهیم شد.

محموله‌هایی که از اروپای مرکزی وارد بازار ایتالیا می‌شوند قیمت‌های پایینی دارند که همین امر باعث می‌شود خریداران این محصولات را با میل و رغبت بیشتری خرید کنند.

در حالی که ماه ژانویه بازار رو به نزولی برای پی وی سی با خود به همراه داشت و دورنمای ماه فوریه نیز چندان شفاف و آشکار به نظر نمی‌رسد. بیشتر دست‌اندرکاران بازار از اظهارنظر در این باره خودداری می‌کنند. برخی از آنها اعتقاد دارند که قیمت کف این محصولات به پایین‌ترین حد خود رسیده (به خصوص در مورد PVC k۶۷) و اکنون زمان آن رسیده است که در ماه فوریه قیمت‌ها به روند نزولی خود ادامه ندهند و به ثبات نسبی برسند. به اعتقاد آنها افزایش میزان تقاضا و بستن قراردادهای آتی برای اتیلن به بازار رونق خواهد بخشید.

افرادی هم دورنمای تیره‌ای را برای ماه فوریه پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها با ادامه رکود اقتصادی در جهان، ماه فوریه بدتر از ماه‌های قبل خواهد بود. به‌علاوه برخی قیمت‌های مواد اولیه مثل وینیل کلراید مونومر که هفته گذشته هشتاد یورو در هر تن کاهش داشته، نشان از کاهش قیمت بیشتر پی وی سی دارد.

منبع: مدیریت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شرکت بازرگانی پتروشیمی