منیژه حیاتی

دیروز قیمت میلگرد در بورس کالای ایران به ۵۳۰تومان کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تیرآهن با رقابت خریداران به ۷۹۰تومان رشد کرد. حرکت قیمت این دو کالای فولادی در دو جهت مخالف و در حالی که خریداران برای تیرآهن رقابت می‌کنند و در مقابل اصرار زیادی به کاهش نرخ میلگرد دارند، بازار را در شرایط خاصی قرار داده و پیش‌بینی آینده را برای خریداران بسیار سخت کرده است.

اما آنچه مسلم است این است که رشد قیمت تیرآهن در شرایط فعلی توجیه ندارد. البته این عقیده تعدادی از فعالان بازار است و در همین حال خریداران و تجاری که اصرار زیادی به خرید تیرآهن از بورس دارند، با این تحلیل که همه ساله در اسفند ماه قیمت آهن‌آلات رشد شدیدی را تجربه می‌کند و با این توجیه که تیرآهن همیشه خریدار دارد و زمینه استفاده از آن در ساخت‌وسازهای عمومی زیاد است، دیروز موجبات رشد قیمت تیرآهن در بورس را فراهم کردند.

رشد قیمت تیرآهن منطقی نیست

اما اغلب فعالان بازار به رغم مطرح شدن این توجیهات از سوی خریداران رشد قیمت تیرآهن را منطقی نمی‌دانند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنند در صورت تداوم این شرایط، واردات تیرآهن توجیه زیادی پیدا کند. البته در همین حال شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه محموله‌های جدید وارداتی تیرآهن در بنادر جنوبی وارد شده که فعالان بازار با تاکید بر اینکه در صورت صحت این شایعه معتقدند، امکان اینکه با ورود کالاهای وارداتی نرخ تیرآهن مجددا کاهش پیدا کند، وجود دارد. البته فعالان بازار دلایل دیگری را نیز عامل رشد قیمت تیرآهن می‌دانند از جمله تمرکز ذوب‌آهن بر تولید راه‌آهن و فروش بخش اعظمی از موجودی این شرکت طی چند هفته اخیر. بدین ترتیب به نظر می‌رسد جو روانی حاصل از این دو عامل تقاضای تیرآهن را بالا برده است.

عدم توزیع کالا، عامل رشد قیمت تیرآهن است

در همین راستا یکی از تجار حاضر در بورس با اشاره به عدم توزیع تیرآهن‌های فروخته شده در بازار می‌گوید: درست است که طی دو هفته گذشته تیرآهن زیادی فروش رفته اما هنوز این محموله‌ها در بازار توزیع نشده است و تحلیل بازار هم این است که تا فروش آخرین محموله‌های تیرآهن در بورس، عرضه این کالاها در بازار و توزیع آن در بازار خرده‌فروشی صورت نمی‌گیرد.

وی این مساله را یکی از دلایل رشد قیمت تیرآهن در معاملات روز یکشنبه ذکر کرد.

بازار: قیمت میلگرد به کف رسیده

البته دیروز علاوه بر تیرآهن‌های عرضه شده از سوی ذوب‌آهن سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۸- ۲اA این شرکت هم در رقابت فروش رفت اما با توجه به اینکه ذوب آهن نرخ پایه را کاهش داده بود، نرخ نهایی این کالا هم در نهایت ۵۴۵تومان ثبت شد. عامل ثبت تقاضای بالا برای این کالا، وجود یک خریدار پروژه‌ای (دانشگاه آزاد) بود که برای دریافت این کالا بالاترین نرخ را ثبت کرد و این محموله را که ۲۰۰ تن عرضه شده بود، خرید. در مورد دیگر کالاهای عرضه شده نیز اگر چه در ابتدا بازار تردید داشت اما پس از کاهش قیمت آن به ۵۳۰ تومان تقاضا افزایش پیدا کرد. یکی از تجار در خصوص این رویداد می‌گوید: در ابتدا ذوب‌آهن میلگرد را با نرخ ۵۶۰تومان عرضه کرد اما پایین‌ترین نرخ خریداران ۵۳۰تومان بود.

این قیمت برای بسیاری از خریداران پایین‌ترین رقمی بود که تصور می‌کردند. از این رو پس از کاهش نرخ از سوی ذوب‌آهن بازار استقبال بیشتری از آن کرد. البته با در نظرگرفتن ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده، این ۵۳۰تومان در حدود ۵۴۵تومان برای خریداران تمام می‌شود. استقبال از کاهش قیمت میلگرد در حالی بود که با توجه به فروش نرفتن بخشی از مازادهای عرضه شده در رینگ، به نظر می‌رسد هنوز بخشی از بازار نسبت به خرید تردید دارد که البته به عقیده کارگزاران این تردید به عدم وجود نقدینگی کافی در بازار و رکود کلی حاکم بر معاملات مربوط می‌شود. اما به‌طورکلی دیروز اکثر فعالان حاضر در تالار دلیل موجهی را برای رشد قیمت تیرآهن نمی‌دیدند.

عرضه ۱۵ سبد کالا در رینگ فلزی

دیروز ذوب‌آهن ۱۳ سبد کالا و فولاد آذربایجان ۲سبد عرضه کرد که محصولات فولاد آذربایجان هیچ‌یک خریداری نداشتند.در این روز سبد تیرآهن ۲۰ تا ۲۷، ۷۵۰ تومان عرضه شد که پس از رقابت به ۷۷۲تومان افزایش یافت. سبد تیرآهن ۲۲ تا ۲۷ نیز از ۷۳۰ تومان به ۷۹۰ تومان رشد کرد. این دو کالا به ترتیب ۲۱هزار و ۱۰هزار و ۵۵۰ تن فروش رفتند. سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۲ تا ۲۷ نیز با قیمت ۶۳۰ تومان عرضه شد که به قیمت ۶۷۷ تومان رشد کرد. این کالا ۳۰۰ تن معامله شد.قیمت سبدهای میلگرد و تیرآهن این شرکت هم به دلیل آنکه تیرآهن‌های مورد توجه بازار در آنها قرار داشت رشد کرد، بدین ترتیب سبد تیرآهن ۱۶ و ۱۸ و میلگرد ۲۰-۳اA از ۶۰۰ تومان به ۶۶۶ تومان رشد کرد. این کالا ۵۳۰ تن معامله شد. سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷، میلگرد ۸ تا ۲۵-۳اA و ناودانی این شرکت هم از ۶۳۰ به ۶۵۰ تومان رشد کرد.

کاهش نرخ میلگرد

سبد میلگرد ۸ تا ۳۲-۳اA اولین میلگرد عرضه شده بود که با قیمت ۵۶۰ تومان عرضه شد و در پی فشار بازار به ۵۴۵ تومان و سپس به ۵۳۰ تومان کاهش یافت. پس از آن نیز قیمت پایه دیگر میلگردهای عرضه شده کاهش یافت.

بدین ترتیب سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۲-۳اA با قیمت ۵۳۰ تومان، سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲-۳اA با نرخ ۵۳۵ تومان، میلگرد ۲۵ و ۳۲-۳اA با نرخ ۵۳۰ تومان، میلگرد ۸ تا ۱۶-۳اA با قیمت ۵۶۶ تومان و میلگرد ۲۰-۳اA با قیمت ۵۳۵ تومان فروش رفت. سبد میلگرد ۱۰ تا ۳۲ به صورت نقدی هم عرضه شد که قیمت آن با رقابت کارگزاران به ۵۴۰ تومان رسید. سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۸-۲اA نیز با قیمت ۵۴۵ تومان معامله شد. دیروز در مجموع در حدود ۴۸ هزار تن میلگرد در بورس فروش رفت.