دلایل عمده نوسانات نوخ طلا در بازار جهانی چیست؟
گروه بورس کالا- از ابتدای راه‌اندازی بورس کالا در پنجم آذر ماه سال جاری تاکنون، ۸هزار و ۲۶۰سکه طلا در بورس کالای‌ایران به صورت آتی مورد مبادله قرار گرفته است و ارزش حجم مبادلات ذکر شده طی دو ماه و نیم معادل ۱۶میلیارد و۵۲۰ میلیون ریال بوده است.

با وجود گذشت نزدیک به دو ماه استقبال سرمایه‌گذاران و فعالان بازار طلا از مبادلات سکه‌ آتی بسیار خوب بوده و بورس کالا نیز تاکنون موفق عمل کرده و سکه‌های مبادله در صورت تمایل خریداران در موعد مقرر تحویل خریداران شده است.
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمت طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی در کل روند نسبتا نزولی داشت، به‌طوری‌که قیمت طلا از میانگین ۹۱۶‌دلار در تاریخ ۲ فوریه، به میانگین قیمت ۹۱۳.۵۰‌دلار در تاریخ ۶ فوریه رسید.
اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر سبب به‌وجود آمدن نوساناتی در بازار طلا شد، به شرح ذیل است:
۱ - در هفته گذشته، با گسترش بحران و رکود اقتصادی در منطقه یورو، نرخ تورم اروپا طی ماه ژانویه به کمتر از ۱/۱‌درصد رسید که ‌این رقم از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است.‌ این مساله نشان می‌دهد که کشورهای حوزه یورو با رکود اقتصادی شدیدی روبه‌رو شده اند. رییس بانک مرکزی اروپا نیز اعلام کرد ‌این احتمال وجود دارد که مجددا نرخ بهره بانکی اروپا طی ماه آینده ۵/۰‌درصد کاهش یابد و به کمتر از ۵/۱‌درصد برسد.
همین امر سبب کاهش نرخ ارزش برابری یورو در مقابل‌دلار و همچنین کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.
۲ - در همین حال، با گسترش بحران‌های مالی به سایر اقتصادهای بزرگ حوزه یورو، در هفته گذشته براساس آمارهای اعلام شده، تولیدات صنعتی اسپانیا طی ماه دسامبر با افت ۶/۱۹‌درصدی روبه‌رو شدند. آمارهای رسمی‌منتشر شده در انگلیس نیز حاکی از رکود اقتصادی شدید‌این کشور بود. انتشار‌این آمارها، سبب تضعیف نرخ برابری یورو در مقابل‌دلار و کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.
3 - علاوه بر‌این، دویچه بانک آلمان اعلام کرده است که طی سه ماه پایانی سال 2008 با زیان و ضرر خالص 8/4میلیارد یورویی مواجه شده و‌ این در حالی است که ‌این بانک در مدت مشابه سال 2007 با سود خالص 953‌میلیون یورویی روبه‌رو بود. زیان بی سابقه دویچه بانک به عنوان بزرگترین بانک آلمان، سبب کاهش ارزش نرخ برابری یورو در مقابل‌دلار گشت و به دنبال آن بهای فلزات گران‌بها مانند طلا نیز در بازارهای جهانی کاهش یافت.
۴ - این در حالی است که آمار منتشره حاکی از اوضاع بد اقتصادی ناشی از بحران اقتصادی در آمریکا در اواخر هفته موجب شد تا نرخ ارزش برابری یورو در مقابل‌دلار اندکی افزایش یابد و طلا نیز نسبتا افت قیمت خود را جبران نماید. طبق آمار منتشره توسط وزارت بازرگانی آمریکا، هزینه‌های مصرفی در ‌این کشور طی ماه دسامبر بیش از یک ‌درصد کاهش داشته است و همچنین هزینه های بخش مسکن نیز طی ماه دسامبر بیش از ۴/۱‌درصد کاهش داشت. آمارها از‌این امر حکایت دارند که خانوارهای آمریکایی با شدیدترین رکود اقتصادی طی ۲۵ سال اخیر مواجه هستند.در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که تصمیم اوباما مبنی بر تشکیل گروه مشاوران اقتصادی با ریاست پل ولکر، رییس پیشین خزانه داری آمریکا که قرار است به اوباما، مشاوره‌های مستقلی در زمینه‌های اقتصادی بدهند و همچنین تصویب یا عدم تصویب طرح مشوق اقتصادی ۸۰۰‌میلیارد‌دلاری در کنگره آمریکا و نیز کاهش نرخ بهره کشورهای حوزه یورو، می‌توانند عواملی تاثیر‌‌گذار در بازارهای مالی و همچنین بازار فلزات رنگین و گرانبها مانند طلا باشند.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که طلا وارد روندی صعودی شده است، هرچند که شیب‌این صعود زیاد نیست. همچنین‌این پیش‌بینی وجود دارد که طلا در حرکت آتی خود در هفته آینده نیز با دو سناریو روبه‌رو باشد: سناریوی اول که با احتمال قوی‌تری اتفاق خواهد افتاد، ‌این است که طلا در‌این هفته با صعود همراه باشد. در‌ این‌صورت چنانچه طلا سطح مقاومتی ۹۳۰‌دلار را بشکند، احتمال ‌اینکه تا سطح قیمتی ۹۵۰‌دلار نیز بالا برود وجود خواهد داشت و در صورتی که نتواند ۹۳۰‌دلار را بشکند، ‌این احتمال وجود دارد که تا سطح قیمتی ساپورتی ۹۰۰دلار افت پیدا کند. و سناریوی دوم که با شدت ضعیف‌تری محتمل است، ‌این که طلا در‌این هفته هم کلا روندی نزولی داشته باشد، که اگر طلا سطح قیمتی ۹۰۰‌دلار را بشکند احتمال‌اینکه تا قیمت ۸۷۵‌دلار پایین بیاید نیز وجود دارد.
منبع: کارگزاری سی‌ولکس کالا