ایسنا- بررسی‌ها در بودجه سال ۸۸ نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین شرکت ایرانی فعال در حوزه صنایع پتروشیمی در لایحه بودجه سال آینده کل کشور زیان‌ده اعلام شده است.

بنا بر این گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال آینده از شرکت‌های سودده سال‌جاری جدا خواهد شد و جزو شرکت‌های زیان‌ده سال ۸۸ طبقه‌بندی شده است.

بر اساس بودجه سال آینده درآمد شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی برای سال آینده ۹۷۶میلیاردو ۵۵۶میلیون و ۷۶۵هزار تومان پیش‌بینی شده، در حالی که درآمد این شرکت در قانون بودجه سال‌جاری ۳هزارو ۵۷۷میلیاردو ۴۱۵میلیون و ۴۸۸هزارو ۹۰۰ تومان برآورد شده بود.

هزینه این شرکت نیز برای سال آینده یک‌هزارو ۵۴میلیاردو ۱۷۰میلیون و ۶۹۵هزارو ۷۰۰ تومان محاسبه شده که این رقم در بودجه سال‌جاری یک‌هزارو ۷۳۳میلیاردو ۳۳۹میلیون و ۳۷۴هزارو ۷۰۰ تومان محاسبه شده بود.

هزینه استهلاک شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی نیز برای سال آینده ۳۴میلیاردو ۳۱میلیون و ۲۶۰هزارو ۳۰۰ تومان محاسبه شده است که این رقم در قانون بودجه سال‌جاری ۱۷میلیاردو ۹۳۴میلیون و ۴۴۲هزارو ۲۰۰ تومان برآورد شده بود.با توجه به فروش محصولات شرکت‌های زیر مجموعه ملی صنایع پتروشیمی از جمله بوعلی‌سینا، مارون تندگویان در بورس کالا و فروش محصولات از طریق بازرگانی پتروشیمی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این شرکت، باید دید که سیاست فروش شرکت‌ها در سال آینده چگونه خواهد بود.بررسی در ارقام درآمد شرکت در سال‌جاری و پیش‌بینی سال آینده شرکت و مندرج در لایحه بودجه نشان می‌دهد درآمد شرکت بیش از ۲۶۶درصد کاهش خواهد داشت.عمده‌ترین دلیل کاهش بیش از ۲۶۶درصدی درآمد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال آینده را می‌توان به کاهش بهای جهانی نفت‌خام نسبت داد که در چنین شرایطی قیمت محصولات وابسته به نفت مانند محصولات پتروشیمی نیز به شدت کاهش یافت.

هفتم بهمن‌ماه سال‌جاری مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش‌بینی کرده بود که صادرات این شرکت تا پایان سال‌جاری به ۵/۱۰ تا ۱۱میلیارد دلار برسد.

رضا افشین همچنین صادرات و فروش داخلی این شرکت را تا زمان اظهاراتش به ترتیب حدود ۶میلیارد دلار و ۲۷هزار میلیارد ریال اعلام کرده بود.

وی همچنین عنوان کرده بود که به دنبال گسترش دامنه بحران جهانی، کاهش شدید قیمت‌ها و عدم کسب بازارهای صادراتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجبور به کاهش تولید شده و حتی نتوانست بخشی از محصولات خود را عرضه کند.