بازار لغزنده ورق

منیژه حیاتی- دیروز در بورس کالای ایران از مجموع کالاهای عرضه شده از سوی فولاد مبارکه درحدود ۵ هزار تن ورق مبادله شد که به عقیده فعالان بازار این مقدار کالا در مقایسه با حجم کالاهایی که پیش از رکود بازار آهن در بورس مبادله می‌شد، بسیار ناچیز است. فعالان بازار علت عدم استقبال حداکثری از محصولات مبارکه را تدوام کاهش نرخ پایه محصولات این شرکت طی یک ماه اخیر عنوان می‌کنند.

به گفته تجار بسیاری از خریداران عمده از این مساله نگرانند که قیمت‌ها از سوی عرضه کننده در هفته‌های آینده کاهش پیدا کند. از این رو همچنان نقدینگی خود را نگه داشته و وارد بازار نکرده‌اند. یکی از تجار بازار با اشاره به کاهش‌های چندین تومانی نرخ ورق طی یک ماه اخیر می‌افزاید: اگر هفته آینده فولاد مبارکه محصولات خود را با نرخ‌های فعلی بفروشد، بازار تا حدودی از این نگرانی درآمده و اطمینان به تعیین نرخ‌های پایه برمی‌گردد.

به عقیده وی، در‌حال‌حاضر بازار ورق روی نرخ‌های ۴۸۰ تا۴۹۰تومان تثبیت شده است.

وی یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از ورق‌های مبارکه در بورس را عرضه مازاد کالا در بازار غیررسمی ذکر کرده و خاطرنشان می‌کند: در‌حال‌حاضر عمده معاملات ورق در بازار غیررسمی صورت می‌گیرد و مربوط به کالاهایی است که پیش از این در بورس عرضه شده. از این رو کالاهای عرضه شده در بورس فعلا خریدار زیادی ندارد.

وی با اشاره به شایعه ورود محصولات چینی با نرخ ۳۵۰تومان در بازار عنوان کرد: هر چند گفته می‌شود این کالاها هنوز وارد بازار ایران نشده و همچنان در بنادر انبار شده‌اند اما تجار نگرانند با ورود این کالاها به بازار، مبارکه مجددا نرخ محصولات خود را کاهش دهد. این در حالی است که از سوی دیگر اغلب فعالان بازار معتقدند، با ورود هر کالای وارداتی به کشور نباید نرخ پایه محصولات کاهش پیدا کند؛ چراکه ورود محصولات ارزان قیمت تنها روی بخشی از بازار تاثیر می‌گذارد و بخش اعظمی از خریداران ورق در هر صورت کالای داخلی را به لحاظ کیفیت بالاتر می‌خرند. وی معتقد است بر اساس تجربه، ورود محصولات وارداتی روی تصمیم همه فعالان بازار تاثیر نمی‌گذارد و آنچه که جو فعلی را در عرضه‌های بورس به وجود آورده مساله کاهش قیمت پایه محصولات است نه قیمت‌های وارداتی.

دیروز در بورس کالا ۱۸۰۰ تن ورق سرد B مبارکه با نرخ ۶۱۲ تومان فروش رفت. کل عرضه این کالا ۲۱۰۰ تن بود. ورق گالوانیزه G این شرکت ۱۰۰ تن با نرخ ۸۶۰ تومان مبادله شد. عرضه این کالا ۱۲۰۰ تن بود. ورق گرم B نیز با نرخ ۴۵۱ تومان، ۶۰۰ تن فروش رفت. از این کالا ۶هزار تن از سوی عرضه‌کننده، در بازار ارائه شده بود. ورق گرم C نیز ۲۳۳۰ تن با نرخ ۴۵۱ تومان به ثبت رسید. این کالا ۵هزار تن عرضه شده بود. دیروز از مجموع ورق‌های گرم نورد و لوله اهواز که در بورس عرضه شد تنها ورق گرم ۴۹/۱۲ تا ۸ معامله شد.

این کالا مجموعا ۲هزار تن عرضه شده بود که تنها ۳۰۰ تن از آن با نرخ ۴۲۵ تومان معامله شد.

بیلت فروش رفت

دیروز ۳ بیلت و ۲ شمش آلومینیومی از سوی ایرالکو عرضه شد که بیلت ۱۲-۶۰۶۳ آن با نرخ ۱۷هزار ریال، ۴۰ تن مبادله شد. بیلت ۷-۶۰۶۳ نیز با همین نرخ ۱۰۰۰ تن معامله شد. شمش خالص Pا۱۰۰ و Pا۵۰ به ترتیب با نرخ ۱۵هزار و ۱۵هزارو ۴۰۰ ریال عرضه شد که به ترتیب ۶۹۰ و ۲۰ تن از هریک معامله شد.