Meet Insight طی گزارش تحلیلی اعلام کرد که پس از پنج سال رشد قوی، با سقوط قیمت کالاها در بازارهای جهانی و رکود شدید فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز در منطقه خاورمیانه، سایه سنگینی برفراز صنعت فولاد این منطقه افکنده شده است. با در نظر گرفتن موجودی بالای محصولات فولادی در انبارهای منطقه، به‌ویژه در امارات‌متحده عربی همراه با تقاضای سرد و ضعیف، پیش‌بینی می‌شود که قیمت فولاد در منطقه در سال ۲۰۰۹، در سطح ۵۰۰دلار/تن، قرار گیرد. این قیمت در واقع معادل یک‌سوم قیمتی است که ما در نیمه دوم سال ۲۰۰۸، وقتی که قیمت فولاد در اوج قرار داشت، شاهد آن بوده‌ایم و نیز اندکی بالاتر از قیمت فولاد در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ که قیمت فولاد در کف بوده است، خواهد بود.

طبق تحلیل Meet Insight، از آنجایی که منطقه خاورمیانه یکی از مناطق اصلی واردکننده محصولات فولادی می‌باشد، لذا با توجه به سردی تقاضای حاکم بر بازارهای جهانی فولاد، پیش‌بینی می‌شود که تمرکز عرضه‌کنندگان عمده فولاد در جهان برای صادرات محصولات خود به این منطقه بیشتر شود و در این شرایط احتمال بازارشکنی و دامپینگ از سوی صادرکنندگان افزایش خواهد یافت. چنانچه این اتفاق رخ دهد، دولت‌های این منطقه برای حمایت از صنعت فولاد داخلی، عوارض واردات آهن‌آلات را افزایش خواهند داد که در این صورت، احتمال تقویت جزئی قیمت دور از انتظار نیست.

باید اضافه کرد که چشم‌انداز بازار فولاد در خاورمیانه در بلندمدت امیدوارکننده است. با توجه به انتظار افزایش مجدد قیمت نفت در سال ۲۰۱۰، در صورت تحقق این پیش‌بینی، به دلیل افزایش درآمدها و حجم سرمایه‌گذاری، تقاضای فولاد طی پنج سال آینده افزایش خواهد یافت.

برخی از فعالان بازار بر این عقیده‌اند که مصونیت واحدهای فولادسازی دولتی (مورد حمایت دولت) در منطقه خاورمیانه در برابر بحران موجود در جهان بیشتر خواهد بود، لکن واحدهای تحت مالکیت بخش خصوصی بسیار آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

هم‌اکنون گسترش دامنه رکود اقتصاد جهانی و کمبود منابع مالی، موجب شده است که اجرای طرح‌های توسعه در صنایع پایین‌دستی منطقه با توقف و کندی فعالیت مواجه شوند. لکن به‌رغم مشکلات موجود، اجرای طرح‌های توسعه در صنایع بالادستی، از جمله اجرای طرح افزایش تولید گندله به سطح ۶۸ میلیون تن در سال در بحرین ادامه دارد.

چالش دیگر صنعت فولاد منطقه، قیمت گاز است. با توجه به پیش‌بینی افزایش تقاضا برای گاز و افزایش رقابت در این بخش، فولادسازان منطقه دیگر نباید انتظار داشته باشند که گاز را به قیمت سابق خریداری و تامین کنند.