ایران سینا - در سال ۲۰۰۸ کشورهای عربی مجموعا حدود ۴/۱۶ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با ۱/۱۷ میلیون تن سال ۲۰۰۷، ۱۴/۴‌درصد کاهش سالانه نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۸ آمار تولید اغلب کشورهای عربی در مقایسه با سال ۲۰۰۷ کاهش پیدا کرد به جز تولید فولاد خام قطر که بالغ بر ۱۴۷/۱ میلیون تن شد.

در سال ۲۰۰۸ مصر ۱۹۸/۶ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با سال ۲۰۰۷، ۴/۰‌درصد افت داشت. تولید عربستان سعودی نسبت به ۰۷/۶ میلیون تن سال ۲۰۰۷ با ۹۷/۲‌درصد کاهش به ۸۹/۹ میلیون تن رسید و تولید فولاد لیبی با ۰۴/۹‌درصد کاهش بالغ بر ۱۳۷/۱ میلیون تن شد.

تولید فولاد خام مراکش در مقایسه با ۵۱۲۰۰۰ تن سال ۲۰۰۷ با ۶۴/۶‌درصد کاهش به ۴۷۸۰۰۰ تن رسید. بیشترین کاهش در تولید فولاد الجزایر دیده شد که ۴۵/۴۹‌درصد افت نشان داد.

میزان تولید دیگر کشورهای عربی نظیر اردن، سوریه، کویت، امارات عربی، عمان، یمن، سودان و تونس تقریبا همانند سال ۲۰۰۷ بود و مجموعا تولید آنها در مقایسه با ۶۲۲۰۰۰ تن سال ۲۰۰۷ با ۹/۲‌درصد رشد به ۶۴۰۰۰۰ تن رسید.

بیشترین کاهش تولید فولاد خام مربوط به سه ماه چهارم سال ۲۰۰۸ بود که با ۴۱/۲۳‌درصد افت بالغ بر ۱۲/۳ میلیون تن شد که در مدت مشابه سال قبل آن ۱۷۳/۴ میلیون تن بود. علت این امر کاهش تولید کمپانی‌ها به دلیل تقاضای بسیار اندک و افت قیمت‌ها در اثر بحران مالی جهان بود.

در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۷ کاهش تولید سه ماه چهارم سال ۲۰۰۸ در مصر ۸/۱۵‌درصد، عربستان ۷۶/۲۷‌درصد، در قطر ۳/۲۱‌درصد، در لیبی ۵۷/۳‌درصد، در الجزایر ۶۵/۶۲‌درصد و در مراکش ۱۲/۵۸‌درصد بود.