فارس- رییس اتحادیه صنایع آلومینیوم در ساختمان با اشاره به درخواست دو شرکت دولتی تولید‌کننده شمش آلومینیوم برای افزایش دو برابری تعرفه واردات شمش گفت: تولید‌کنندگان محصولات آلومینیومی طی نامه‌ای به وزیر صنایع، جلوگیری از افزایش تعرفه واردات شمش را خواستار شدند.

هبت‌اله فاضلی اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو شمش آلومینیوم تولید داخل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بالاتر از قیمت آلومینیوم وارداتی عرضه می‌شود که به ضرر تولید‌کنندگان محصولات آلومینیومی است و برنامه‌ریزی کارخانه‌های داخلی را با مشکل روبه‌رو کرده است. وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی آلومینیوم تصریح کرد: بسیاری از مشتریان خواستار تجدید نظر در قیمت قرارداد و تعدیل آن هستند، به همین دلیل بالا بودن قیمت شمش ضرر تولید‌کنندگان را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی شمش آلومینیوم اوایل سال ۸۷ حدود ۱۹۰۰ دلار بود گفت: هم‌اکنون این قیمت به کمتر از ۱۳۰۰دلار رسیده که با احتساب هزینه ۲۰۰دلاری حمل و نقل و احتساب عوارض و تعرفه واردات، هر تن شمش آلومینیوم حدود ۱۶۵۰ دلار به‌دست خریداران ایرانی می‌رسد. فاضلی افزود: این در حالی است که تولید‌کنندگان ایرانی، شمش آلومینیوم را به قیمت ۲۰۴۰ دلار می‌فروشند. وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در زمینه واردات شمش مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند یا خیر گفت: هم اکنون تولید‌کنندگان در گشایش اسناد اعتباری مشکل دارند و به همین دلیل مجبورند شمش آلومینیوم را از طریق نقدی خریداری کنند که این کار نیازمند سرمایه در گردش بالایی است. وی ادامه داد: فعالان صنعت آلومینیوم در گذشته مواد اولیه مورد نیاز خود را برای مدت شش ماه تا یکسال خریداری می‌کردند در حالی‌که هم اکنون این خرید باید هر یک ماه یا ۱۵ روز یک‌بار انجام شود. رییس اتحادیه صنایع آلومینیوم در ساختمان با اشاره به کاهش میزان تولید این صنعت در کشور طی ماه‌های اخیر گفت: اوایل سال‌جاری حدود ۵۰درصد ظرفیت صنعت آلومینیوم ساختمانی کشور فعال بود در حالی‌که هم‌اکنون تنها ۲۵درصد از این ظرفیت فعال است.