کشف قیمت محصولات پتروشیمی تنها از طریق بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- هادی خسروی‌فر: نرخ محصولات پتروشیمی تنها در رینگ پتروشیمی بورس کالا تعیین می‌شود و قیمت دستوری و تعیین شده از سوی هر سازمانی غیراصولی است.

مسوولان سازمان بورس و شرکت بورس کالا در موضع رسمی خود درباره خبر قیمت‌های کاهش یافته مواد پرمصرف پتروشیمی و همچنین تعیین قیمت مصرف‌کننده برای محصولات پتروشیمی اعلام کردند که تعیین نرخ نهایی و محصولات پتروشیمی تنها از سوی بورس کالا و رینگ پتروشیمی امکان‌پذیر است و تعیین نرخ ثابت برای این محصولات از سوی سازمان‌ها، غیراصولی است چون بر اساس مصوبه هیات دولت، محصولات پتروشیمی مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار ما سازمان حمایت روز گذشته در خبری که روی سایت‌های اطلاع‌رسانی درج شد اعلام کرد که در راستای سیاست‌های کنترلی و پیگیری این سازمان به منظور اعمال کاهش قیمت برای کالاها و خدمات متناسب با کاهش قیمت جهانی نفت با همکاری شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران قیمت کاهش یافته محصولات پرمصرف پتروشیمی اعلام می‌شود و تمام واحدهای تولیدی صنعتی مصرف‌کننده مواد پتروشیمی می‌توانند به تناسب قیمت‌های کاهش یافته نسبت به تعدیل نرخ محصولات اقدام کنند. این خبر در حالی روی سایت‌های خبری رفت که همان طور که در بالا ذکر شد محصولات پتروشیمی مشمول نرخ‌گذاری نخواهند شد و می‌بایست با مکانیزم بورس تعیین قیمت شوند.

کالاهای بورسی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند

محمود غفاری مدیر تالار بورس کالا درباره این موضوع به دنیای‌اقتصاد با اشاره به مصوبه هیات دولت گفت: کالاهایی که در رینگ پتروشیمی مبادله می‌شوند و در بورس پذیرش شده‌اند مشمول نرخ‌گذاری نخواهند شد.

او افزود: بعد از ورود محصولات به بورس تنها نرخی که برای محصولات تعیین می‌شود نرخ پایه‌ای است که در زمان عرضه از سوی شرکت عرضه‌کننده برای تعیین قیمت به بازار اعلام می‌شود و در رینگ با توجه به عرضه و تقاضا نرخ محصولات تعیین خواهد شد.

غفاری درباره تعیین نرخ ثابت برای محصولات پتروشیمی تصریح کرد: ذات بورس به نوسان و تعیین قیمت با توجه به عرضه و تقاضا است و تعیین نرخ ثابت و اعلام قیمت تنها از طریق بورس کالا و معاملات روزانه مبادلات در بورس امکان‌پذیر است.

کشف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا

در همین حال محمودرضا خواجه نصیر رییس امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس درباره تعیین نرخ محصولات به خبرنگار ما گفت: محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ محصولات پتروشیمی است و تنها عرضه کننده نرخ پایه را برای عرضه در بورس تعیین می‌کند.

او درباره اعلام نرخ از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها تاکید کرد: قیمت نهایی محصولات پتروشیمی تنها از طریق بورس کالا براساس معاملات رینگ پتروشیمی امکان‌پذیر است.

خواجه نصیر درباره اعلام نرخ ثابت برای محصولات گفت: تنها در یک صورت قیمت محصولات قابل کنترل است که تمام تقاضای بازار از سوی عرضه‌کننده پاسخ داده شود.

با توجه به این تفاسیر اعلام نرخ دستور و تعیین قیمت محصولات از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها غیرقانونی و غیراصولی به نظر می‌رسد و باید دید که در روزهای آینده مسوولان درباره این خبر چه توضیحاتی را اعلام می‌کنند. چون با توجه به مصوبه هیات دولت نرخ محصولات پتروشیمی تنها از سوی بورس کالا و مکانیزم حاکم در بازار تعیین خواهد شد.