گروه بورس کالا- روند نزولی قیمت فولاد در بازارهای جهانی باعث شده تا کارشناسان برای پیش‌بینی بازار مدام در حال بررسی و تحلیل بازار باشند، اما این طور که از شواهد پیداست این روند نزولی تداوم خواهد داشت. پیش‌بینی تداوم رکود در بازار اروپا

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، طبق پیش‌بینی قائم‌مقام یورو متال، قیمت فولاد در سال ۲۰۰۹ قبل از بهبودی بحران اقتصادی در اروپا، باز هم سقوط خواهد کرد. وی اظهار داشت موجودی انبارها در ژانویه همچنان بالا است و خریداران عمده، تمایلی به سفارش کالا ندارند.

قیمت‌های پیشنهادی در منطقه مدیترانه برای فولادهای نیم ساخته حدود ۲درصد کاهش یافته و به طور میانگین به ۵/۴۳۲ دلار هر تن فوب رسیده است.

اگر شرایط بازار قراضه به همین ترتیب پیش برود، احتمالا قیمت کالاهای نیم ساخته افزایش می‌یابد، ولی در کل، بازار ثابت خواهد ماند. در همین دوره زمانی، تولیدکنندگان میلگرد در اروپا گزارش داده‌اند که محدودیت عرضه قراضه، باعث افزایش قیمت میلگرد شده است. هرچند که بازار راکد است، ولی قیمت‌های تحویل در کارخانه با ۱۰ دلار افزایش به ۴۱۰ دلار هر تن رسیده است. احتمال افزایش بیشتر قیمت بعید است، زیرا حتی در قیمت‌های ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار هر تن هم مشتری نیست. بنابراین اگر قیمت قراضه باز هم افزایش بیابد، کارخانه‌های میلگرد در اروپا مجبور خواهند شد تولید خود را متوقف سازند.

به کف رسیدن قیمت‌ها در بازار خاورمیانه

با شروع کاهش شدید قیمت‌های بیلت و میلگرد از آگوست، بازار این کالاها در خاورمیانه در شرایط سختی به سر برده است. قیمت میلگرد از اوج آن که ۱۵۰۰ دلار هر تن بود به ۴۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر و بیلت از ۱۲۰۰ دلار به ۳۶۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر تنزل کرده است. قیمت میلگرد در دوره جولای تا اواخر دسامبر حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد کاهش داشته است.

با این وجود قیمت میلگرد وارداتی از اواخر دسامبر ۲۰۰۸ شروع به افزایش کرده و از ۴۰۰ دلار به ۴۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. قیمت محصولات ترک نیز بین ۴۹۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر پیشنهاد می‌شود.