خبرگزاری فارس- عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت گفت: در صورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت تمام شده صنایع انرژی‌بر مانند فولاد، ریخته‌گری و سیمان ۳۰‌درصد افزایش خواهد یافت. محمد حسین فلاح اظهار کرد: براساس مطالعاتی که توسط یکی از گروه‌های صنعتی کشور انجام شد، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر منفی بر وضعیت تولید صنایع ایجاد خواهد کرد که این اثرگذاری برای صنعت کشور بسیار سنگین خواهد بود.

وی با اشاره به بروز بحران اقتصاد جهانی و کاهش قیمت جهانی فروش محصولات صنعتی اظهار کرد: در چنین شرایطی اگر قیمت انرژی افزایش یابد،‌ تولید‌کنندگان ایرانی باید محصول خود را با قیمت بالا تولید و با قیمتی پایین عرضه کنند.

به گفته وی، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه انرژی ضرر زیادی را برای صنعتگران فعال در تولید صنایع انرژی‌بر ایجاد خواهد کرد و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این طرح در مدت زمان کوتاهی به شدت به صنایع آسیب خواهد زد.

فلاح ادامه داد:‌ صنایع کشورهای دیگر مدت‌ها تجربه رقابت را داشته‌اند و این در حالی است که استفاده از انرژی ارزان قیمت یکی از مزایای رقابتی بودن صنایع در ایران است و کارخانه‌های ایرانی بدون برخورداری از یارانه انرژی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند.

وی افزود: ایران تاکنون نه به سازمان تجارت جهانی پیوسته و نه امکان کنار زدن رقبای خارجی را دارد به همین دلیل حتی در یک دوره سه ساله نیز نمی‌توان بازارهای جهانی را به دست آورد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت در ادامه رشد تورم داخلی و تاثیر آن در نهاده‌های تولید را از جمله مشکلات صنعت ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار در ایران توسط دولت پایین نگه داشته می‌شود در نتیجه سود صادرکنندگان نیز کاهش می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به ضررهای ناشی از قطع گاز صنایع در فصل زمستان تصریح کرد: سال گذشته صنایع حدود یک ماه با قطع گاز روبه‌رو بود و علاوه بر این، قطع برق در فصل تابستان نیز ضربه‌هایی را به کارخانه‌های داخلی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش میزان تقاضای جهانی، قیمت خرید محصولات صنعتی از شرکت‌های ایرانی را کاهش داده است گفت: تورم داخلی و کاهش قیمت‌های جهانی، هزینه‌ تمام شده تولید‌کنندگان داخلی را افزایش داده است.