زهرا مسافر- در نخستین هفته از بهمن ماه جاری روند کاهشی قیمت آهن‌آلات ادامه داشت.

بحران ناشی از کاهش نرخ آهن‌آلات آهسته اما پیوسته در بازار داخل ادامه دارد، به گونه‌ای که تاکنون روند کاهشی قیمت آنها همچنان به بهمن ماه نیز کشیده شد.
در آشفته بازار فولاد داخل که متاثر از بازارهای جهانی است، تمامی تولیدکنندگان با نگرانی ویژه‌ای به آینده می‌نگرند و در انتظار اتخاذ تصمیمات اساسی از سوی دولت‌مردان هستند. اما تاکنون نیز در بازار فولاد کشور از اواخر تابستان سال جاری با تمام تلاش تجار و تولیدکنندگان اتفاق خاصی رخ نداد و به رغم مقاومت بخش خصوصی برای عدم کاهش قیمت‌ها اما باز هم شاهد روند نزولی این محصولات در بازار داخل هستیم.
در نخستین هفته از بهمن ماه جاری میلگرد و تیرآهن باز هم روند کاهشی را تجربه کرد، به گونه‌ای که میانگین قیمت هر کیلو میلگرد از ۶۴۳تومان در روز شنبه به مبلغ ۶۴۰ تومان در چهارشنبه هفته یاد شده رسید که کاهش ۳تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.
در مدت یادشده میانگین هر کیلو تیرآهن نیز با افت 25تومانی در بازار تهران روبه‌رو شد.
در این مدت، میانگین هر کیلو تیرآهن از ۸۴۵تومان در روز شنبه به مبلغ ۸۲۰ تومان رسید. طی نخستین هفته از بهمن ماه جاری اما بر خلاف رشد اندک شمش فولاد، میلگرد و تیرآهن با کاهش قیمت روبه‌رو شد.
در مدت مورد بررسی، شمش فولاد جنوب با رشد 10تومانی در هر کیلو از 500تومان به مبلغ 510تومان در هر کیلو رسید.
در این مدت، شمش فولاد ۵SP ذوب‌آهن البرز غرب نیز با رشد ۵تومانی در هر کیلو از ۵۳۰تومان به مبلغ ۵۳۵تومان مورد مبادله قرار گرفت.
فعالان بازار سه عامل اساسی را در روند نزولی تیرآهن موثر دانستند که مبنی بر فشار دولت به ذوب‌آهن اصفهان برای عرضه تیرآهن به قیمت پایین 700 تومان، کاهش تقاضا در برابر افزایش عرضه و استفاده از سازه‌های بتنی به جای تیرآهن در ساخت‌وساز را می‌توان از آن جمله برشمرد.
این فعالان معتقدند، در زمینه میلگرد نیز می‌توان رقابت تنگاتنگ میان میلگرد وارداتی و خارجی را عامل اساسی کاهش نرخ آن در بازار داخل دانست، زیرا که میلگردهای وارداتی از سوی کشورهای خارجی و رکود شدید حاکم بر بازار داخل موجب شده تا تولیدات داخل با کاهش مواجه شوند.
فعالان بازار معتقدند: چنانچه قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی هم با رشد مواجه شود، اما در بازار داخل به علت رکود شدید و واردات از کشورهای مختلف روند قیمت میلگرد نزولی خواهد بود.