بازخوانی پرونده دوده و گوگرد

گروه بورس کالا- هادی خسروی‌فر: بر اساس مصوبه هیات دولت فروش محصولات پتروشیمی تنها از طریق بورس کالا امکان‌پذیر است و پذیرش محصولات پتروشیمی در بورس سرعت بیشتری خواهد گرفت. این جملات تنها بخشی از صحبت‌هایی است که طی یک سال گذشته از سوی مسوولان برای رونق بازار پتروشیمی شنیده می‌شود.با پذیرش بیش از ۹۰درصد محصولات پتروشیمی طی یک سال گذشته اداره پذیرش بورس به وعده‌های خود در زمینه سرعت عمل در پذیرش عمل کرده است و گام اول آزادسازی محصولات پتروشیمی با پذیرش محصولات طی یک سال گذشته برداشته شد.

پذیرش محصولاتی از قبیل دوده، نفتا و گوگرد، فعالان بازار را امیدوار کرد که اولین بازار پتروشیمی قدرتمند در منطقه و آن هم در ایران راه‌اندازی شده است و چشم‌انداز روشنی را برای این بازار ترسیم می‌کردند.

فروش ۶۸۰تن دوده با وجود تولید ۶۷هزار تنی

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بورس کالا در یک سال گذشته ۷۸۰ تن دوده تولیدی شرکت‌های کربن و دوده صنعتی در رینگ پتروشیمی فروخته شده است در همین حال بنا بر صورت‌های مالی ارائه شده از سوی شرکت کربن ایران به سازمان بورس این شرکت در سال گذشته ۵۱هزار تن تولید در این محصول داشته است و پیش‌بینی شرکت در سال جاری از آن حکایت دارد که امسال ۳۹هزار تن دوده صنعتی تولید می‌شود در کنار آن در صورت‌های مالی منتشر شده از سوی سازمان بورس برای شرکت دوده صنعتی دیگر عرضه‌کننده این محصول فروش داخل کشور ۲۸هزار تن پیش‌بینی شده است و بر اساس آمار فوق امسال در مجموع در حدود ۶۷هزار تن دوده تولید می‌شود که از آن میزان تنها ۶۸۰تن در سال جاری روی رینگ مبادله‌ شده است. تولیدکنندگان دوده دلایل عرضه نکردن این محصول و اختلاف میزان عرضه در بورس و تولیدات خود را این طور اعلام می‌کنند که خریداران ما به خرید اعتباری از شرکت عادت کرده‌‌اند و بوروکراسی در بورس اجازه این کار را به خریداران نمی‌دهد و به همین دلیل مشتریان ترجیح می‌دهند مستقیما از شرکت خرید کنند. از دیگر نمونه‌های محصولات که برای یک بار معامله در بورس پذیرش شده‌اند می‌توان به گوگرد اشاره کرد. پتروشیمی خارک تنها عرضه‌کننده این محصول در بازار پیش‌بینی آخر خود که به تائید سازمان بورس و اداره ناشران آن رسیده است، در سال‌جاری ۱۷۰هزار تن گوگرد تولید دارد که ۱۲هزار تن گوگرد نیز در انبارهای پتروشیمی خارک موجود است. این در حالی است که براساس آمار بورس کالا میزان فروش گوگرد در رینگ پتروشیمی در سال جاری ۳۰هزار تن بوده است.

با توجه به آمارهای تولید شرکت‌ها و میزان فروش محصولات در بورس سوال این است که مصوبه هیات دولت برای عرضه محصولات در بورس کالا به چه دلیل بوده و سال دیگر این که شرکت‌هایی که الزام به عرضه محصولات خود در بورس دارند و از این کار طفره می‌روند از چه سازمان یا نهادی باید مجاب به عرضه محصولات در رینگ پتروشیمی شوند؟