وانگ چیوی، مدیرعامل شرکت مس جیانگ زی، پیش از سخنرانی خود در کنفرانسی مربوط به صنعت مس در شانگهای گفت که مصرف مس پالایش یافته چین در سال ۲۰۰۹ حدود دو ‌درصد افزایش خواهد یافت.

وانگ گفت که تولید مس پالایش یافته چین در سال ۲۰۰۸ با ۷/۶‌درصد رشد به ۶۸/۳‌میلیون تن و تولید کنسانتره مس این کشور با ۴/۸‌درصد افزایش به ۹۲۰۰۰۰ تن رسید. او گفت تولید مس پالایش یافته سال ۲۰۰۹ احتمالا در حد تولید سال ۲۰۰۸ یا کمتر از آن خواهد بود.

وانگ گفت، «کارخانه‌های ذوب مس چین که مواد اولیه را به عنوان ماده خام خود مورد استفاده قرار می‌دهند در سال ۲۰۰۹ با تمام ظرفیت کار خواهند کرد، اما کارخانه هایی که از مواد ثانویه استفاده می‌کنند به خاطر کاهش عرضه این نوع مواد تولید کمتری خواهند داشت.»

او توضیحی در این باره نداد، اما مدیران مس چین گاه «مواد اولیه» را به جای کنسانتره و «مواد ثانویه» را به جای قراضه مس به کار می‌برند. وانگ گفت که انتظار می‌رود مصرف مس آشکار چین در سال ۲۰۰۸ با ۴‌درصد رشد به ۹۶/۴میلیون تن برسد.

یکی از محاسبات رویترز نشان می‌داد که تقاضای آشکار چین برای مس در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۰۸ برابر با ۵۷/۴‌میلیون تن بوده است. پیش‌بینی وانگ برای مصرف مس پالایش یافته چین در سال ۲۰۰۹ با برآورد انجام گرفته توسط تحلیلگران گروه تحقیقاتی دولتی آنتایکه همخوانی دارد.