خبرگزاری دولتی زامبیا گزارش داد که سرمایه‌گذاران چینی و شرکت‌های هندی علاقه خود را برای خرید معدن مس شرکت معادن مس لوانشیا، پس از آنکه این شرکت عملیات‌های خود را در ماه دسامبر متوقف کرد، ابراز داشته‌اند.

شرکت معادن مس لوانشیا که معدن مس بالوبا و شرکت فلزات چامبیشی، بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در زامبیا را در اختیار دارد، مشکلات ناشی از بحران مالی جهانی را علت توقف عملیات‌های خود اعلام کرد. رییس‌جمهور زامبیا، روپیاه باندا گفت که دولت در حال مذاکره با شرکت معادن مس لوانشیا برای یافتن راهی برای حل مشکل پیش آمده است و ابراز علاقه‌هایی را نیز از سوی شرکت‌های چینی و هندی برای اداره معدن تعطیل شده دریافت داشته است.

باندا به خبرنگاران گفت، «چینی‌ها و هندی‌ها تنها سرمایه‌گذارانی هستند که پول‌هایی برای سرمایه‌گذاری در معادن زامبیا در دست دارند. آنها برای سرمایه‌گذاری در صنعت مس کشور ما ابراز علاقه کرده‌اند.» باندا افزود، «ما در حال مذاکره با مدیریت شرکت معادن مس لوانشیا هستیم تا راهی برای راه‌اندازی معدن بیابیم.»

مس بزرگ‌ترین محصول صادراتی زامبیا است و معادن این کشور که کارفرمایان اصلی آن به شمار می‌روند، در حال جدال با مشکلات ناشی از افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی هستند. شرکت معادن مس لوانشیا پروژه ۳۵۴‌میلیون دلاری جدید معدن مولیاشی خود را در زمانی که در حال بررسی قابلیت تداوم آن بود به حال تعلیق درآورده بود.