تعدیل قیمت میلگرد و تیرآهن در بورس

احتمال افزایش تولید تیر ورق در بازار

منیژه حیاتی - دیروز ذوب‌آهن اصفهان پس از یک ماه، قیمت محصولات خود را در بورس کالا کاهش داد که پیرو این اقدام، تعدادی از تجار وارد بازار شده و نسبت به خرید کالا اقدام کردند.

براساس این گزارش، طی یک ماه اخیر با توجه به تثبیت نرخ تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن در بورس کالا، معاملات این دو محصول محدود به فروش‌های پروژه‌ای و از پیش تعیین شده بود و از آنجا که در این یک ماه میانگین نرخ محصولات به خصوص میلگرد در بازار آزاد پایین‌تر بود، تجار و خریداران عمده رغبتی نسبت به خرید از بورس نداشتند بدین ترتیب از حجم معاملات فولاد به شدت کاسته شده بود.

تداوم این شرایط به تدریج از حجم تقاضاهای پروژه‌ای هم کاست به‌طوری که در دو هفته اخیر ذوب‌آهن به دلیل نبود درخواست خرید از سوی خریداران، کالایی در بورس عرضه نکرد.

تشدید رکود و نهایتا درخواست بازار نسبت به کاهش قیمت محصولات ذوب‌آهن، باعث شد تا این شرکت محصولات خود را دیروز با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به یک ماه قبل کاهش دهد. در چند هفته اخیر بسیاری از تجار از ثابت نگه داشتن نرخ محصولات احساس نارضایتی می‌کردند. این جو حتی باعث شد شایعاتی مبنی بر فشار دولت بر ذوب‌آهن در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح شود اما یکی از مسوولان این شرکت وجود این مساله را تکذیب کرد و افت قیمت را تنها مربوط به شرایط عرضه و تقاضا و خواست بازار ذکر کرد.

انتظار برگشت قیمت تیرآهن

دیروز به‌رغم اینکه تیرآهن ۱۸، با نرخ ۶۸۰ تومان و تیرآهن کوتاه نیز با نرخ ۵۴۰ تا ۵۶۵ تومان در بورس فروش رفت اما برخی فعالان بازار معتقدند با توجه به شرایط خاص تولید این کالا در ایران احتمال برگشت قیمت آن وجود دارد. یکی از فعالان بازار استقبال از تیرآهن‌های عرضه شده در بورس را به همین مساله مربوط دانست و گفت: در آخرین ساعات روز سه‌شنبه قیمت تیرآهن تا ۵تومان در بازار آزاد رشد کرد. این رشد باعث شد تا خرید تیرآهن با نرخ ۶۸۰تومان و خرید تیرآهن کوتاه با قیمت ۵۴۰تومان توجیه شود.

اما یکی دیگر از فعالان بازار معتقد است کاهش قیمت ورق و احتمال افزایش درصد استفاده از این کالا در تولید تیرورق، ممکن است نرخ تیرآهن را تحت‌الشعاع قرار دهد. به گفته وی تجربه نشان داده در برخی موارد پایین‌تر بودن نرخ ورق احتمال استفاده از این کالا در تولید تیرورق را افزایش می‌دهد و در این شرایط این کالا به رقیبی برای تیرآهن تبدیل می‌شود.

عکس‌العمل بازار به کاهش نرخ میلگرد

به‌رغم اینکه طی هفته جاری، کاهش نرخ ورق مبارکه با استقبال بازار مواجه نشد و خریداران دلایل مختلفی را برای بروز این وضعیت مطرح کردند، اما کاهش نرخ میلگرد به شدت مورد توجه قرار گرفت.

به نظر فعالان بازار، با توجه به اینکه تجار و خریداران عمده چند وقتی بود که کالایی نخریده بودند و با توجه به اینکه این کالاها و به خصوص تیرآهن‌ها به صورت نقدی عرضه شده بود، از کاهش قیمت‌ها استقبال کردند. گفته می‌شود هفته گذشته تیرآهن‌های

صادراتی ذوب‌آهن با نرخ ۶۲۰ دلار (درب کارخانه) فروخته شده است.

به گفته یک خریدار آهن در شرایط فعلی از آنجا که خریداران عمده نسبت به خرید کالا ترس زیادی دارند و اقدام آنها با ریسک زیادی همراه است به همین دلیل از افت قیمت میلگرد بیشتر از ورق استقبال کردند چون نرخ‌های آن از ثبات بیشتری برخوردار است.

رقابت بر سر سبد تیرآهن ۱۸ و ۲۷

دیروز میانگین قیمت میلگرد ۶۰ تومان و میانگین تیرآهن تا ۳۰ تومان کاهش یافت.

دیروز سبد تیرآهن ۱۸ تا ۲۷ این شرکت با نرخ ۷۳۰ تومان عرضه شد که با ثبت تقاضای ۶۳۰۰ تن برای آن، معامله این کالا پس از رقابت به ۷۵۱ تومان رسید. سبد تیرآهن ۱۴ این شرکت به ۵۶۵ کاهش پیدا کرد و معامله شد.

تیرآهن طول کوتاه ۱۴ تا ۱۸ نیز که ابتدا ۵۷۰ تومان اعلام شده بود به ۵۴۰ تومان کاهش یافت و معامله شد. تیرآهن ۱۸ نیز ۶۸۰ تومان به ثبت رسید و معامله شد. سبد میلگرد ۸ تا ۲۵-A۳ نیز ۶۲۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد ۱۴ تا ۱۸-A۳ این شرکت هم با نرخ ۶۲۰ تومان فروش رفت. آخرین نرخ میلگرد در بورس ۶۸۰ تومان بود که نشان از کاهش ۶۰ تومانی داشت.

دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ و میلگرد ۲۸-A۳ فولاد آذربایجان عرضه شد اما معامله نشد.