هادی خسروی‌فر- رقابت‌های چند روز گذشته در رینگ پتروشیمی و فروش محصولات در زمان قرمز معاملات از سوی خریداران، حاکی از آن است که در هفته آینده قیمت محصولات در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت. همان‌طور که در هفته گذشته در بازار شاهد بودیم قیمت‌های پایین محصولات از نظر خریداران، جذابیتی را برای رقابت در رقم‌های بالا ایجاد کرده بود و انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت برخی از محصولات در چند روز آینده در نشریات بین‌المللی، فعالان بازار را به این فکر انداخته تا با خرید محصولات در حال حاضر در رقابت رینگ پتروشیمی باقی بمانند.در مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی، بر اساس چند روز معاملاتی قبل گروه پلیمرها از پرطرفدارترین گروه محصولات رینگ بودند.بر اساس این گزارش، پلی‌اتیلن ۵۲۱۸ (OFF) به میزان ۶۲۰ تن با قیمت ۵۴۷۷ ریال بر روی رینگ رفت که با رقابت خریداران و وارد کردن ۷هزارو ۱۷۰تن تقاضای خرید از کارگزاری‌ها قیمت این محصول در نهایت به ۷هزارو ۶۱۲ ریال رسید. در ادامه پلی‌اتیلن سنگین ۶۰۷۰ تولیدی پتروشیمی اراک به میزان ۱۱۰ تن برای عرضه بر روی تابلو رفت که برای این محصول نیز ۵۸۰ تن تقاضا در بازار وجود داشت، همین تقاضا باعث شد نرخ این محصول در زمان قرمز با ۶هزارو ۹۳۹ ریال در هر کیلو بالا برود. بنابراین گزارش پلی‌استایرن ۱۵۴۰ درجه ۱ (OFF) با قیمت ۵هزارو ۲۶۷ ریال برای عرضه بر روی تابلو رفت. تقاضای ۱۵ برابری بازار نسبت به عرضه این محصول، رشد ۲۱۰۰ ریالی این سهم را درپی داشت به طوری که در قیمت ۷هزارو ۳۷۴ ریال به میزان ۴۴۰ تن از این محصول تولیدی پتروشیمی تبریز به فروش رسید.

در همین حال پلی‌استایرن ۱۵۴۰ درجه ۲ (OFF) نیز در زمان قرمز معاملات به فروش رسید. ۲۴۰ تن عرضه این محصول با تقاضای ۱۵۳۰ تنی در بازار روبه‌رو شد و تقاضای بالای این محصول تولیدی پتروشیمی تبریز باعث شد خریداران برای به‌دست‌آوردن این محصول ۱۲۹۲ ریال بالاتر از نرخ تعیین شده فروشنده، پرداخت کنند.در همین حال مونرمر وینل‌استات با نرخ ۷۶۰۰ ریال بر روی رینگ آمد و ۱۸۰ تن از این محصول را خریداران با قیمت ۷۹۰۰ ریال تصاحب کردند.

همچنین خریداران حاضر در تالار اعتقاد داشتند که با رکود بازار فلزی بورس کالا،‌ این روزها در رینگ پتروشیمی خریداران با تحلیل خود از بازارهای جهانی، رونق را به بازار آورده‌اند.

از نکات حاشیه‌ای رینگ پتروشیمی می‌توان به انضباط تالار در زمان معاملات و تذکرات مکرر ناظر بازار مبنی بر رعایت تعداد نفرات در پشت دستگاه‌های معاملاتی کارگزاری اشاره کرد. همچنین در روز گذشته برخلاف معاملات هفته‌های قبل کارگزاران و خریداران با کاورهای مخصوص در رینگ حضور داشتند.