ایسنا- پنجم آذرماه روزی که با ورود سکه طلا به بازار معاملات آتی، «سه شنبه طلایی بورس کالا» نام گرفت و امروز که یک ماه از آن روز می‌گذرد، شاهد انجام ۱۵۴ معامله این کالا به ارزش ۳۰۵‌میلیون و ۱۹۲‌هزار تومان هستیم.

با نگاهی به آمار معاملات سکه طلای تمام بهار آزادی طرح امام (‌ره‌) با نماد معاملاتیGCY۸۷ که زمان تحویل آنها دی ماه است، بازار پرتلاطمی را می‌توان مشاهده کرد، به طوری که در این مدت کمترین قیمت سکه در بورس ۱۹۷‌هزار تومان و بیشترین نرخ تعیین شده ۲۰۳‌هزار و ۲۰۰‌تومان بوده است. در نخستین روز آغاز این معاملات با وجود آنکه روی قیمت ۲۰۳‌هزار و ۷۰۰‌تومان نیز مشتری وجود داشت، اما ۹ معامله با قیمت تسویه‌ای ۲۰۰‌هزار و ۲۵۰‌تومان به ارزش ۱۸‌میلیون و ۷۲هزار تومان انجام شد که تنها ۱۲ مشتری فعال در آن روز در بازار وجود داشت.

روز دوم معاملات با وجود انعکاس گسترده خبر افتتاح انجام این معاملات در رسانه‌های جمعی با قیمت تسویه ۲۰۲‌هزار و۷۰۰‌تومان تنها یک معامله با وجود ۱۳ مشتری در بازار صورت گرفت.

در روزهای نهم و دهم آذرماه یک معامله به ترتیب با ۲۴/۰‌درصد کاهش و ۴۹/۰درصد افزایش قیمت، روی تنها نرخ‌های پیشنهادی ۲۰۲هزار و ۲۰۰تومان و ۲۰۳‌هزار و ۲۰۰‌تومان با وجود حضور ۱۲ و ۱۴ مشتری فعال در بازار صورت گرفت.

براساس این گزارش، روز یازدهم آذر که اوج معاملات سکه طلا در بورس کالا بود با کاهش ۵۸/۰درصدی قیمت، ۲۴معامله روی نرخ ۲۰۲هزار و ۵/۱۲تومان صورت گرفت که ارزش معاملات به ۴۸‌میلیون و ۴۰۷‌هزار تومان رسید.

متاسفانه در روزهای ۱۲ و ۱۳ آذرماه رکودی بر بازار حاکم شد که به ترتیب با کاهش حدود ۲‌درصد و سپس افزایش ۳۰/۰‌درصدی قیمت تسویه‌ای روز گذشته، ۴ معامله در قیمت ۱۹۸هزار تومان به ارزش هفت میلیون و ۹۳۲‌هزار تومان و دو معامله در قیمت ۱۹۸‌هزار و ۶۰۰‌تومان به ارزش سه میلیون و ۹۷۳‌هزار تومان انجام شد. در روز شانزدهم با ۳۰/۰درصد کاهش قیمت، ۲۱‌معامله روی همان قیمت ۱۹۸‌هزار تومان چهار روز قبل، به ارزش ۴۱‌میلیون و۵۳۳‌هزار تومان انجام شد، در حالی که ۲۷ مشتری فعال در بازار حضور داشتند و روز هفدهم روی قیمت‌های ۱۹۷هزار تومان ( با ۵/۰درصد کاهش قیمت ) با انجام دو معامله به ارزش سه میلیون و ۹۴۰‌هزار تومان سپری شد.

متاسفانه روز ۱۸ آذر روی قیمت ۱۹۷هزار و ۹۵۰‌تومان ( ۴۸/۰درصد افزایش قیمت ) با وجود ۳۰ مشتری فعال در بازار بدون معامله به پایان رسید. روز بیستم با قیمت تسویه ۱۹۷‌هزار و ۱۰۰‌تومان (۴۵/۰درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل ) با وجود ۳۰ مشتری فعال در بازار تنها یک معامله انجام شد.

روزهای ۲۳ و ۲۴ هر یک با قیمت‌های ۲۰۰‌هزار و ۸۵۰‌تومان ( ۹/۱درصد افزایش قیمت‌) و ۲۰۱هزار تومان (۷صدم درصد افزایش‌) با انجام هفت معامله به ارزش ۱۴‌میلیون و ۶۱‌هزار تومان و پنج معامله به ارزش ۱۰‌میلیون و۵۰‌هزار تومان سپری شد، در حالی که در هر یک از این روزها ۳۵ و ۳۷ نفر مشتری فعال در بازار معاملات حضور داشتند.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه این معاملات، روز ۲۵ آذر با قیمت تسویه روز یعنی ۲۰۰هزار و۷۰‌تومان (رکود ۴۶/۰درصدی قیمت )، ۱۶‌معامله به ارزش ۳۲‌میلیون و هشت هزار تومان و در روز ۲۶ آذرماه با قیمت ۲۰۰‌هزار و ۲/۸۶۹تومان ( ۳۹/۰درصد افزایش قیمت ) ۱۳ معامله به ارزش ۲۶‌میلیون و ۱۱۳‌هزار تومان انجام شد.

در روز پایانی آذرماه با ۳۸ دهم درصد رکود در قیمت تسویه‌ای (۲۰۰هزار و ۵/۸۷تومان) ۱۱ معامله به ارزش ۲۲میلیون تومان و در روز نخست دی ماه که ماه آغاز تحویل سکه‌هاست، باز با رکود ۱۶ دهم درصدی در قیمت تسویه‌ای ( ۱۹۹۹هزار و۷۶۰تومان ) ۱۲ معامله به ارزش ۲۳میلیون و ۹۵۸هزار تومان انجام شد.

روزهای دوم و سوم دی ماه به ترتیب روی قیمت‌های تسویه شده روز یعنی ۲۰۰هزار و۵۰۰تومان ( ۳۷ دهم درصد افزایش ) و ۲۰۰هزار و ۱۰۰تومان (۱۹دهم درصد کاهش) پنج معامله به ارزش ۱۰میلیون و ۲۵هزار تومان و ۱۸معامله به ارزش ۳۶میلیون و ۷۸هزار تومان صورت گرفت.

در نهایت روز چهارم دی ماه که مصادف با گذشت یک ماه از آغاز معاملات سکه طلا در بورس کالا آن هم در بازار معاملات آتی بود با نیم درصد رکود در قیمت تسویه‌ای ۱۹۹هزار تومان، یک معامله انجام شد. احمد رضایی ـ‌ مدیر اجرایی معاملات آتی ـ معتقد است: این بازار نه تنها به بازار نقدی سکه طلا بسیار کمک می‌کند بلکه بازار را از تلاطمی که داشت خارج کرده و به طور حتم تاثیر خود را روی بازار نقدی گذاشته است.

وی گفت: سرمایه‌های موجود در دست مردم و با این نقدینگی سرشار ممکن است که دلالان بخواهند بازار را ملتهب کنند، اما زمانی که بورس کالا قیمت‌ها را به طور منطقی روی تابلو می‌برد کمک بسیار بزرگی به بازار نقدی کالا کرده و بازار را آرام می‌کند و این نقش به وضوح در یک ماه گذشته قابل مشاهده بوده است.