شانا- با توجه به ارزش یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلاری معاملات داخلی رینگ پتروشیمی، در شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنیم ارزش این معاملات تا پایان سال جاری به بیش از ۲‌میلیارد دلار افزایش یابد. مهدی کرباسیان، رییس هیات مدیره بورس نفت ایران ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته که فاز اول بورس نفت ایران افتتاح شد تا آذر ماه سال جاری ارزش معاملات انجام شده تنها در رینگ داخلی بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به بیش از ۲‌میلیارد دلار افزایش یابد.

دکتر مهدی کرباسیان درباره روند فعالیت رینگ صادراتی بورس کالا توضیح داد: نخستین روزهای راه‌اندازی رینگ صادراتی با مشکلات جدی رو‌به‌رو بودیم، اما این مشکلات به مرور زمان برطرف شد و رینگ صادراتی با موفقیت به کار خود ادامه داد.

وی افزود: نوسان‌های قیمت جهانی نفت بر فعالیت رینگ صادراتی بورس کالای ایران نیز اثرگذار بوده؛ چرا که در برخی معاملات اخیر، خریداران به دلیل افت قیمت در بازار بین‌المللی و منطقه‌ای، کالای خریداری شده را تحویل‌گیری نکرده یا پول خود را پرداخت نکردند به همین دلیل اکنون رینگ صادراتی با احتیاط بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد.

رییس هیات مدیره بورس نفت ایران تصریح کرد: رعایت شرط احتیاط در انجام معاملات بورس لازم است، زیرا به دلیل شدت نوسان‌های قیمت‌های بین‌المللی شاهد تنزل روزانه قیمت محصولات هستیم تا جایی که نرخ برخی اقلام نفتی و محصولات پتروشیمی‌به بیش از یک سوم و یک چهارم کاهش یافته است.

کرباسیان اظهار کرد: اقتصاد ایران اقتصادی تک محصولی و بسته است که ارتباط وسیعی با بازارهای بین‌المللی ندارد به همین دلیل تاثیر پذیری شدیدی از بحران مالی و اقتصادی جهان نداشته، اما اکنون به مرور زمان تاثیرپذیری آن را حس می‌کنیم.