ایسنا- شینهوا گزارش داد: چین از ادغام در صنعت فولاد و آهن این کشور حمایت می‌کند. وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین با بیان این مطلب گفت: ادغام در صنعت فولادسازی می‌تواند از تاثیر منفی بحران مالی جهانی روی این صنعت بکاهد. لی ییژونگ افزود: صنعت فولاد در جریان بحران مالی جهانی جزو یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع بوده و دولت به منظور کاهش مشکلات این صنعت از ادغام تولیدکنندگان داخلی فولاد حمایت می‌کند. وی اضافه کرد: هنوز حدود هزار تولیدکننده فولاد و آهن در چین وجود دارد که اغلب آن‌ها نیز کوچک بوده و باید واحدهای بزرگ، واحدهای کوچک را خریده و فولادسازی‌های بزرگتر تشکیل شوند. صنعت فولاد چین هم‌اکنون زیر ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کند. امسال تولید فولاد چین بین ۴۸۰ تا ۴۹۰‌میلیون تن خواهد بود، در حالی که ظرفیت تولید بیش از ۶۰۰‌میلیون تن است.

لغو مجوز صادرات

دولت چین در حال بررسی لغو مجوز صادراتی برای انواع آهن‌آلات است. این تصمیم از اول ژانویه به اجرا در خواهد آمد و هدف آن، افزایش صادرات فولاد و کاستن از زیان کارخانجات فولاد است. دولت چین پیش از این به منظور کنترل رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست، سیستم اخذ مجوز صادرات فولاد را برای ۲۰ می سال ۲۰۰۹ به بعد پایه‌ریزی کرده بود. کارشناسان معتقدند که این تصمیم به نفع کارخانجات کوچک و متوسط است، اما تاثیر آن محدود خواهد بود.

افت ۱۰۰دلاری قیمت ورق گرم کشتی در چین

درحال حاضر چین ورق گرم مورد استفاده در بدنه کشتی را در قیمت ۶۲۰ تا ۷۳۰‌دلار هر تن سی اف آر بنادر آسیا پیشنهاد می دهد. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران این قیمت ۱۰۰‌دلار کمتر از قیمت این کالا در ماه گذشته است. به دلیل ابطال قراردادهای ساخت کشتی، کارخانجات چینی قادر به فروش ورق بدنه کشتی نیستند. قیمت این کالا تولید روسیه و اوکراین نیز به ۶۵۰‌دلار هر تن سی اف آر آسیا رسیده است. بازار راکد و تقاضا بسیار پایین است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها حداقل برای دسامبر تغییر نکند. زیرا تولیدکنندگان ورق گرم، این کالا را از اسلب گران قیمت تولید می‌کنند. ولی احتمال می‌رود در آینده قیمت‌ها پایین‌تر آمده و به ۴۰۰‌دلار هر تن برسد. چون کارخانجات از این به بعد از اسلب ارزان قیمت استفاده خواهند کرد.