ایران جذاب‌ترین بازار شمش فولاد در منطقه

آزاده حسینی- ایران، با داشتن بالاترین سطح نرخ بیلت در منطقه تبدیل به جذاب‌ترین بازار برای سایر کشورها جهت صادرات بیلت شده است.

با توجه به حجم پایین تولید شمش فولاد در ایران و نیاز شدید به این محصول و تامین آن از طریق بازارهای خارجی، ایران به بازاری جذاب برای صادرات شمش فولاد تبدیل شده است.

البته در این بین کشورهای CIS که شامل: بلاروس، قزاقستان، مولداوی، روسیه، اوکراین و ازبکستان هستند پیش قراول صادرکنندگان شمش فولاد به ایران هستند و نرخ بیلت این کشورها نیز نسبت به سایر فروشندگان منطقی‌تر است و علاوه بر آن به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری، واردات از کشورهای CIS با مشکلات کمتری انجام می‌شود.

در تازه‌ترین گزارشی که متال بولتن از قیمت شمش فولاد (بیلت) در بازارهای جهانی منتشر کرده است نرخ بیلت در بازار داخلی ایران بین ۵۰۰ تا ۵۲۵ دلار تحویل در کارخانه ذکر شده و بیلت کشورهای CIS نیز به مقصد ایران به صورت C&F با نرخ ۴۰۰ تا ۴۲۰دلار وارد بندرانزلی شده و در بندرعباس نیز ۳۸۰ تا ۴۱۰دلار در هر تن قیمت می‌خورد.

این در حالی است که بیلت صادراتی اوکراین به صورت FOB ۳۳۰ تا ۳۵۰دلار در هر تن قیمت خورده است.

بیلت صادراتی روسیه نیز به صورت FOB‌ دریای سیاه / بالتیک تنی با نرخ ۳۴۰ تا ۳۵۰دلار پیشنهاد شد. بیلت صادراتی روسیه به دریای خزر و خاور دور نیز به صورت FOB‌ تنی ۳۶۵ و ۳۴۰دلار قیمت خورد. نرخ فروش بیلت صادراتی بلاروس نیز به صورت FOB‌ دریای سیاه / بالتیک تنی ۳۵۵دلار بود. قزاقستان نیز بیلت صادراتی خود را به صورت FOB‌دریای خزر ۳۷۰ تا ۳۸۰دلار قیمت گذاشت.

ترکیه بیلت خود را با نرخ ۳۹۰ تا ۴۱۰دلار در هر تن صادر کرد.واردات بیلت از کشورهای CIS نیز با نرخ تنی ۳۴۰ تا ۳۶۰دلار انجام شد. بیلت در بازار داخلی ترکیه تحویل در کارخانه تنی ۳۸۰ تا ۴۰۰دلار بود. نرخ بیلت صادراتی هند نیز به صورت FOB‌ تنی ۳۵۰ تا ۳۷۰دلار بود. امارات عربی که در گذشته بیلت را با بالاترین نرخ وارد می‌کرد در مبادلات منتهی به ۲۲ آذر ماه بیلت را با نرخ ۴۰۰ تا ۴۱۰دلار به صورت G&F وارد کرد. این محصول همچنین با نرخ ۳۵۰ تا ۳۷۰دلار به سوریه به صورت G&F وارد شد.

چین بالاترین نرخ بیلت صادراتی را در بازارهای جهانی پیشنهاد کرد.نرخ بیلت صادراتی چین به صورت FOB‌ ت۵۴۰ تا ۵۶۰دلار بود. بیلت صادراتی برزیل نیز به صورت FOB‌ ت۳۵۰ تا ۳۸۰دلار قیمت خورد.

بیلت در بازارهای داخلی ایتالیا ۴۵۰ تا ۴۶۵دلار قیمت خورد. نرخ این محصول در بازار داخلی تایوان نیز با نرخ ۳۴۵ تا ۳۶۰دلار مورد مبادله قرار گرفت.