محمد حسین بابالو

بازار ماده معدنی کرومیت چندی است که به حالت کاملا راکد درآمده و خرید و فروش در آن بسیار کاهش یافته است. این در حالی است که بازار ایران کاملا جهت گیری صادراتی صرف داشته و تاکنون غالب تولیدکنندگان بالاخص در استان‌های جنوبی این ماده را به منظور صادرات به بنادر منتقل کرده و آن را به تجار می‌فروختند.

به دلیل کاهش چشمگیر قیمت فروآلیاژها از جمله انواع فروکروم و بالاخص کاهش حجم خرید و فروش آنها مواد اولیه این صنعت نیز از این رهگذر بی‌نصیب نبوده و کاهش حجم خرید و فروش و بالطبع آن کاهش شدید قیمت را موجب شده است.

هم اکنون روزهای سختی برای تولیدکنندگان این ماده بوده و بسیاری از تجار این کالا صبر و انتظار را همچون بسیاری دیگر از کالاها برگزیده‌اند. هر روز قیمت این کالا کاهش بیشتری یافته و این مسیر از ۲ هفته پیش تاکنون ادامه دارد. حجم انبارها شدیدا در حال افزایش بوده و غالب صادرکنندگان به دلیل بازار ضعیف خارجی از صادرات امتناع می‌ورزند.

این شرایط تنها مختص ایران نبوده و بسیاری از تولیدکنندگان خارجی در کشورهای آفریقای جنوبی و هند و ... نیز حجم تولید را کاهش داده‌اند. در تحلیل‌ها و گزارش‌های پیشین در خصوص این ماده شرایط فعلی پیش بینی شده بود و توصیه به کاهش و حتی توقف تولید نیز ذکر گردیده بود. با توجه به هزینه‌های شده تولید این ماده معدنی هم‌اکنون تولید در بسیاری از سینه کارهای معدنی که وجود ماده معدنی

قطعی نیست کاملا غیر اقتصادی بوده و توقف فعالیت را الزامی می‌نمایاند.

در خصوص قیمت حال حاضر این ماده باید ذکر کرد که روند نزولی این قیمت از ۲ ماه گذشته تاکنون ادامه داشته و کاهش بیشتر نیز متصور است.

با توجه به کاهش شدید داد و ستد این ماده معدنی قیمت مشخصی وجود نداشته و ملاک قیمت‌های پیشنهادی تجار این ماده برای فروش است که با توجه به احتمال کاهش قیمت در زمان معامله قابل اتکا نبوده و حالت یک معرف مهم را دارا هستند.

برای ۲ هفته پیش قیمت ۳۰۰‌هزار تومان با عیار بالای ۵۰ درصد پیشنهاد شده، ولی هم اکنون این قیمت به زیر ۲۰۰‌هزار تومان با عیار ۴۰درصد در انبار بندر عباس رسیده است و این روند نزولی باز هم ادامه خواهد یافت.

هم اکنون برای این کالا با عیار بالای ۴۰درصد قیمت متعادل ۱۶۰ تا ۱۷۰‌هزار تومان در انبار بندر و به صورت محموله های کوچک و قیمت نزدیک به ۱۵۰‌هزار تومان برای محموله‌های عمده است. به احتمال قوی این قیمت باز هم کاهش خواهد یافت.