آهن‌آلات متفاوت‌تر از همیشه قیمت خورد
زهرا مسافر
طی هفته گذشته بازار آهن با نوسان قیمت روبه‌رو بود. به‌طوری‌که انواع آهن‌آلات هم رشد را تجربه کرده و هم افت و این روند متفاوت‌تر از هفته‌های گذشته بود.

کاهش نرخ آهن‌آلات که در آبان‌ماه سال‌جاری به میزان 14درصد میلگرد و 9درصد تیرآهن رسیده بود به آذرماه نیز کشیده شد.طی هفته گذشته در مجموع میلگرد کاهش نرخ داشت اما تیرآهن و شمش فولاد با نوسان نرخ روبه‌رو بودند.طی مدت یاد شده، بحث تعرفه واردات آهن میان مسوولان ذی‌ربط موجب شد تا بازار آهن از این امر متاثر شده و در بلاتکلیفی به سر ببرد.در مبادلات شنبه هفته گذشته همانند هفته‌های گذشته بازار آهن در سکون بود.در این مدت، نرخ میلگرد اغلب شرکت‌های داخلی از ثبات برخوردار بود به‌گونه‌ای که در این روز تنها میلگرد اهواز، اردبیل و آذربایجان شاهد رشد قیمت بودند.
شمش فولاد تولید داخل در مبادلات روز شنبه نهم آبان‌ماه امسال افت قیمت داشت به‌گونه‌ای که شمش فولاد جنوب با کاهش
4 تا 5درصدی در هر کیلو در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت و شمش فولاد ذوب‌آهن البرز غرب نیز کاهش 6/4درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.
در این روز، به‌رغم بازار با ثبات میلگرد اما تیرآهن افزایش قیمت داشت به‌گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷ با رشد ۵، ۴۰ و۳۰ هزار ریالی در بازار غیررسمی عرضه شدند و هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ کاهش ۱۰ و ۲۰هزار ریالی پیدا کردند.
معاملات آهن در بازار آهن طی روز یکشنبه دهم آذرماه امسال قفل شده بود و رکود نسبتا زیادی در بازار غیررسمی آهن حاکم بود. به گونه‌ای که معاملات با مشکل مواجه شد.
در مدت یاد شده، میلگرد برخی از شرکت‌ها از جمله اهواز، اردبیل، نورد فولاد کرمانشاه و آذربایجان با افت ۱، ۲ و ۱درصدی عرضه شدند.در این مدت، به‌رغم رونق در بازار شمش اما قیمت این محصول ثابت بود.
در روز مورد بررسی، تیرآهن کاهش قیمت را در بازار تهران تجربه کرد. به طوری که سبد تیرآهن ریز (14، 16، 18) با افت 15 و 20هزار ریالی مورد مبادله قرار گرفت اما سبد تیرآهن درشت (22، 24، 27) نیز با کاهش قیمت 10، 40 و 20هزار ریالی روبه‌رو شد.طی روز دوشنبه نیز همانند دو روز اول هفته گذشته تیرآهن رشد و میلگرد کاهش قیمت داشت.
در مبادلات روز دوشنبه ۱۱آذرماه جاری میلگرد اهواز، البرز، نورد فولاد کرمانشاه، نبشی آریان فولاد و فولاد آذربایجان شاهد افت قیمت بودند.
در این روز، ثبات قیمت بر بازار شمش فولاد حاکم بود اما تیرآهن افزایش قیمت داشت به‌طوری که هر شاخه تیرآهن 14، 16 و 18 با رشد 10هزار ریالی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.
تداوم رشد قیمت تیرآهن در بازار غیررسمی به سه‌شنبه هفته گذشته نیز کشیده شد به‌گونه‌ای که در این روز سبد تیرآهن ریز (۱۴، ۱۶، ۲۸) با رشد ۱۰هزار ریالی و سبد تیرآهن درشت
(22، 24 و 27) نیز با افزایش قیمت 60، 40 و 120هزار ریالی روبه‌رو بودند.در مبادلات روز سه‌شنبه 12آذرماه سال‌جاری معامله دوباره در بازار آهن قفل شده بود و فعالان بازار کلاهبرداری‌های اخیر و عرضه آهن صرفا به صورت نقدی را از دلیل اصلی این نابسامانی برشمردند.در روز مورد بررسی میلگرد اردبیل، البرز و آذربایجان با کاهش نرخ مواجه شدند. در مدت یادشده،‌ شمش فولاد تولید داخل نیز روند کاهشی داشت به طوری که نرخ فولاد جنوب با کاهش بین 5/7 تا 10درصدی در نوسان بود.
در پایان هفته گذشته رونق نسبی به بازار آهن بازگشت به گونه‌ای که در این روز به‌رغم کاهش نرخ میلگرد از سوی برخی از شرکت‌های داخلی، اما معاملات رونق داشت.در مبادلات روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه جاری میلگرد اردبیل، نورد فولاد کرمانشاه، الیگودرز و آذربایجان با کاهش نرخ مواجه شده بودند.در این روز شمش فولاد در بازار تهران بدون تغییر نرخ مورد مبادله قرار گرفت. در مدت یادشده برخلاف روز سه‌شنبه تیرآهن از نوسان زیادی برخوردار نبود. به جز نرخ تیرآهن شاخه ۲۰ و ۲۴ که ثابت بود مابقی سایزها بدون تغییر قیمت به فروش رسیدند.طی هفته گذشته قیمت هر کیلو شمش طلا در بنادر کشور به مبلغ ۵۳۵تومان عرضه شد.
در این مدت، قیمت واقعی هر تن شمش در بازارهای جهانی به نرخ 450دلار بود.