ایسنا- رونق معاملات آتی در بورس کالا مستلزم ورود تجار است که به خرید و فروش تعداد قرارداد بیشتری می‌پردازند. سید محمود حسینی‌پور، مدیر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی اظهار کرد: در معاملات سکه طلا هر فرد می‌تواند۱۰ سکه طلا را که به صورت یک قرارداد مجزا است همزمان خریداری کرده یا به فروش برساند، اما پیش از آن باید حسابی را در بانک سامان افتتاح کرده و پس از آن با افتتاح حساب مشترک در این بانک به نام «کارگزاری مورد نظر، اتاق پایاپای بورس کالا و نام خود» از حساب اولیه خود در این حساب وجه واریز کند.

وی با بیان اینکه حق برداشت از این حساب با اتاق پایاپای است، افزود: با توجه به اینکه قیمت هر قرارداد که شامل ۱۰ سکه طلا است، دو میلیون تومان است، در ابتدای امر ۱۰ درصد از این مبلغ برداشت ‌شده و۹۰ درصد مابقی در زمان سررسید پرداخت می‌شود. البته مدت این قراردادهای آتی دو ماه است. وی خاطرنشان کرد: بورس کالا این امکان را فراهم کرده که خریدار بتواند سکه‌ها را در زمان سررسید تحویل بگیرد، اما به دلیل قبول ریسک در انجام معاملات آتی، افراد طی مدتی که طرف قرارداد هستند، از نوسانات قیمت سکه در بازار داخل و خارج ممکن است متضرر شده یا سود کنند و این در حالی است که در تمام این مدت (همه روزه) بورس با حساب بانکی افراد تسویه می‌کند و به همین دلیل فرد می‌تواند سکه خریده شده را حتی تا ساعتی دیگر به فروش برساند.

حسینی‌پور ابراز عقیده کرد: از زمان ورود سکه طلا به معاملات آتی، استقبال بیشتری از این بازار می‌شود در حالیکه مشتریان کمتری به شمش طلا مراجعه می‌کنند به‌طوری که از روز اول این معاملات ۱۰ حساب برای کارگزاری بانک کشاورزی باز شده و بسیاری از افراد نیز در فهرست قرار دارند. او در ادامه با اشاره به اینکه سه گروه معامله گر در بازار معاملات آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: گروه سرمایه‌گذاران یا سفته‌بازان (speculator) که نوسان بازار را پیش‌بینی می‌کنند به گمان افزایش قیمت به عنوان خریدار و به گمان کاهش قیمت کالا به عنوان فروشنده وارد معامله می‌شوند. گروه دوم آربیتراژها هستند و ریسکی را متوجه نشده و همواره سود می‌برند. آنها با رصد بورس‌های جهان کالایی را خریداری کرده و به طور همزمان آن را در بورس دیگر با بیشترین قیمت به فروش می‌رسانند. البته این گروه در میزان عرضه و تقاضا نیز تعادل ایجاد می‌کنند. او ادامه داد: گروه سوم، هجرها هستند که پوشش‌دهندگان ریسک بوده و برای تاریخ معینی قراردادی می‌بندد که با کمترین ریسک طی دو ماه آینده سود برده و به کالای مورد نظر خود دست می‌یابند.