محمد حسین بابالو

موجودی بیلت کشورهای مشترک‌المنافع در بنادر دریای سیاه در حال کاهش است. با توجه به نوسانات قیمت قراضه های آهنی در سال پیش و کاهش قیمت آن تا دو هفته گذشته به دلیل قیمت تمام شده بالای این ماده و کاهش تقاضا، موجودی بیلت در بنادر دریای سیاه به بیش از ۵/۱میلیون تن از ماه سپتامبر رسیده است. هم اکنون و با توجه به افزایش قیمت قراضه به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی این کالا قیمت بیلت در حال افزایش بوده و با توجه به احتمال قوی افزایش بیشتر قیمت این کالا بسیاری از تجار به خرید این ماده روی آورده و تقاضا در حال قوت گرفتن است.

آخرین گزارش ثبت شده برای خریداران ترکیه ۳۹۰ - ۴۰۰ دلار بر هر تن به صورت CFR برای تحویل در ماه نوامبر بوده و برای بیلت تولید و تحویل در ماه دسامبر ۴۲۰ - ۴۳۰ دلار بر هر تن به صورت CFR ثبت شده است.

این در شرایطی است که طبق آخرین قیمت‌های گزارش شده در خصوص بیلت صادراتی کشورهای CIS قیمت‌های ۳۵۰ - ۳۷۰ دلار بر هر تن به صورت FOB نیز در کنار قیمت‌های بالا به چشم می‌خورد. نکته حائز اهمیت در این خصوص مدیریت قدرتمند تولیدکنندگان بیلت در روسیه و اوکراین بوده که توانسته اند در مدت کوتاهی با کاهش چشمگیر تولید موجودی انبارها را تا حد امکان کاهش دهند که از آن جمله می‌توان به کاهش ۵۰ درصدی تولیدات کارخانه متینوست اوکراین اشاره کرد.

این در شرایطی است که تاکنون موجودی انبارهای بیلت CIS در بنادر دریای سیاه به زیر یک‌‌میلیون تن نرسیده است. هم اکنون تقاضای واردات بیلت در ترکیه کماکان ضعیف بوده و به دلیل تقاضای کم مصرف‌کنندگان نهایی بیلت در این کشور، حجم معاملات کوچک می‌باشد. بازار اصلی صادراتی این کالا در بنادر این کشورها غالبا خاورمیانه و اروپا است.

در صورت افزایش بیشتر قیمت قراضه که احتمال آن موجود است قیمت بیلت باز هم افزایش خواهد یافت.