ایسنا- سکه معاملات آتی در بورس از واحدهای دارای پروانه کسب از اتحادیه به مشتریان تحویل داده می‌شود.

محمد کشتی‌آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به انجام معاملات سکه در بورس گفت: این معاملات به صورت آتی انجام می‌شود و بسته به نوع قرارداد که زمان تحویل را مشخص کرده به قیمت روز تحویل داده و مابه‌التفاوت دریافت می‌شود.

او به بیان پیشینه حضور طلا در بورس پرداخت و گفت: در ابتدا ضایعات معادن مس سرچشمه که در بازار از آن استفاده نمی‌شد پس از ذوب در بورس خرید و فروش می‌شد؛ پس از مدتی طلای معدن موته به بورس آمد، اما استقبال از آن هم کم بود و نهایتا ۲۰۰ کیلو طلا در بورس معامله شد.

او گفت: با توجه به اینکه در حراج‌های بانک کارگشایی سکه در بسته‌های۱۰۰ تایی به فروش می‌رسد مسوولان بورس به این فکر افتادند که سکه را هم بدون محدودیت در عرضه، وارد بورس کنند و به همین دلیل از روز سه‌شنبه اولین معاملات سکه انجام شد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سکه‌ها بسته به نوع قرارداد کارگزار با خریدار طی مدت زمان مشخصی تحویل داده می‌شوند و مشتری باید این سکه‌ها را از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که از سوی اتحادیه‌ معرفی شده‌اند، دریافت کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان عرضه مصنوعات در بورس وجود دارد گفت: خیر، مصنوعات مختصات حضور در بورس را ندارند چون کالایی که به بورس‌ می‌آید ویژگی‌های خاصی دارد، اما مصنوعات باید در ویترین به مشتری عرضه شوند.

کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است استقبال از سکه هم مثل شمش محدود باشد؟ پاسخ منفی داد و گفت: سکه یک کالای سرمایه‌ای در خانواده‌های ایرانی است و مصرف دارد در صورتی که شمش این گونه نبود.