تجار اصفهان که طبق روال هر چهارشنبه در این روز منتظر معاملات فولاد در بورس کالا بودند، افزایش قابل توجه قیمت تیرآهن و میلگرد شرکت ذوب‌آهن اصفهان را شاهد شدند. افزایش تقریبا ۳۰۰ ریالی میلگرد A۳ و ۲۰۰ ریالی تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان نسبت به آخرین معاملات انجام شده روی این کالاها در تالار بورس، شوک غیر‌منتظره‌ای در بازار ایجاد کرد. در این روز تجار از ارائه قیمت‌های خود خودداری کرده و خود را برای نرخ‌های بالاتر آماده کردند.

به طوری که با اضافه شدن ۳درصد مالیات و سهم کارگزاری در بورس به معاملات انجام شده، فعالان بازار اصفهان افزایش قیمت حدود ۵۰۰ ریال در هر کیلوگرم را برای کالاهای یاد شده در بازار آزاد طی روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنند. ولی در تاریخ ۰۶/۰۹/۱۳۸۷ هیچ یک حاضر به ارائه قیمت برای کالاهای خود نشدند.

آیا با تحویل کالاهای معامله شده طی روزهای بعد که حجم آن‌ها نیز قابل توجه است، وضعیت بازار آزاد روند صعودی خود را ادامه می‌دهد؟!!

به نظر می‌رسد اگر ذوب‌آهن اصفهان هنگام عرضه کالاهای خود پیش‌بینی میزان تقاضای بازار را کرده بود و مقدار عرضه را طوری اعلام می‌کرد که باعث چنین رقابتی بین خریداران و در نتیجه شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ریالی در هر کیلوگرم نبود و بازار دچار چنین شوک‌های غیر‌منتظره‌ای نشده و آرامش مبتنی بر امنیت تجارت از نظر قیمت محصول، در بازار آزاد حکمفرما بود.

منبع: www.Aee.ir